Lille-Helmer hedrer bestefaren

mandag 5. desember 2011

HJEMME I TROMSØ: Tromsøs ordfører Jens Johan Hjort (til venstre) fikk mandag kveld hilse på polarhelten Helmer Hanssens barnebarn Helmer Hanssen Høgstad og grandniese Anne Lise Caplan Thorkildsen.

Helmer Hanssen Høgstad (74) er barnebarn av den nordnorske polarhelten Helmer Hanssen. Mandag kveld kunne han høre foredrag om bestefaren under et seminar på Polarmuseet i Tromsø.

Helmer Hanssen var den trofaste toer. Han var den eneste som fulgte Roald Amundsen gjennom Nordvestpassasjen, til Sydpolen og i Nordøstpassasjen.  Helmer gikk i front mot sydpolspunktet, men da de nærmet seg 90 grader syd, lot han sjefen selv få gå først. Slik måtte det være, mente Helmer Hanssen.

Polarhelten Helmer Hanssen (1870-1956) er født i Bjørnskinn på Andøya, og det var her han vokste opp, inntil han fra 24-årsalderen gjorde Tromsø til sin base. Hanssen er er av de fem som nådde Sydpolen 14. desember 1911, og derfor blir det endel påpasselig spetakkel rundt ham i disse dager.

– Litt spesielt å tenke på at jeg er den nærmeste etterkommeren av ham i live, sier Helmer Hanssen Høgstad (74), dattersønn av polarhelten, bosatt i Danmark, men i disse dager på besøk i barndomsbyen Tromsø.

DEN TROFASTE TOER: Helmer Hanssen fra Bjørnskinn og Tromsø fulgte Roald Amundsen i 18 år. Håndkolorering: Svein Spjelkavik, God strek

Mandag kveld inviterte Arktisk Forening, Tromsø Skipperforening og Tromsø Museum til seminar om Helmer Hanssen i Polarmuseet. Her fikk en tettpakket møtesal et dypere innblikk i Helmer Hanssens liv.

– Jeg er beæret over interessen, sier barnebarnet Helmer Hanssen Høgstad – eller Lille-Helmer, som han ble kalt da han ble født.

Allerede om en drøy uke er Hanssen Høgstad tilbake i den arktiske hovedstaden.  14. desember inviterer Arktisk Forening til storslagen feiring av 100-årsjubileet. Kronprinsen er til stede,  Posten lanserer sitt Helmer Hanssen-frimerke, det blir polarparade gjennom gatene, og Hanssen Høgstad skal foreta den offisielle avduking av Helmer Hanssen-monumentet som kunstnerparet Per Ung og Elena Engelsen har kreert.

Så blir det spesiell oppmerksomhet om Helmer Hanssen også på Andøya. Andøya Historielag trommer sammen til arrangement i Hanssens barndomsbygd Bjørnskinn, med kransnedleggelse, musikalske innslag og foredrag i bygdehuset.

TRE OG ET HALVT BONUSSPOR FOR HARSTADVÆRINGER:

Siden denne bloggen primært har lesere fra harstadregionen, følger her tre og en halv  lenker mellom Helmer Hanssen og Harstad:

Belgias stolthet i Harstad: Amundsen og Hanssen møttes første gang på ”Belgica” i Sandefjord i 1897. Amundsen var da selv styrmann underveis mot Antarktis. ”Belgica” endte sine dager som kullekter i Harstad,  og i 1940 ble hun skutt i senk.  Den dag i dag ligger ”Belgica” på havets bunn i Hestvika ved Harstad. Men belgierne vet å sette pris på henne. Belgia er ingen gigantisk polarnasjon, men de har ”Belgica”, og belgierne har etablert et eget selskap som har planer om å bygge en kopi av den stolte skuta.

Fest overalt: Polarheltene ble feiret hvor de enn kom. Etter sydpolstriumfen kan Aftenposten rapportere fra Helmer Hanssens ferd nordover fra Kristiania. Han anløper Harstad 12. juli 1912: – Fram-karene Beck, Helmer Hanssen og Ludvig Hansen passerede i dag morges med ”Polarlys”. I Harstad var deres hustruer møtt frem. Lokalskipet ”Malangen” var flaggsmykket for anledningen. Kaptein Hagerup inviterede deltagerne om bord, hvor de bevertedes, ønskede velkommen og takkede for udført dåd. Redaktør Martin Moe brakte Fram-karene hilsen fra amtet og hjemtraktene og uttalte forvissningen at deltakernes arbeid i høy grad måtte nyttiggjøres og komme allmennheten til gode. Framkarene fortsatt derpå til Tromsø. Der er det det mest strålende vær.

(Martin Moe var by the way redaktør i Harstad Tidende.)

Ble dansk i Harstad: Helmer Hanssen Høgstad gikk tidlig til sjøs. Mens han var i marinen, ble han syk. Nærmeste sykehus var i Harstad. Der jobbet det allerede den gang danske sykepleiere. En av dem ble Helmers kone. Derfor dro han til Danmark, hvor han fortsatt bor.

«Gjøa» var skuta som Amundsen, Hanssen & Co benyttet da de i årene 1903-1906 beseiret Nordvestpassasjen. Amundsen skal ha brukt Einar S. Nielsens Mek. verksted i Harstad for å klargjøre skuta. Skal ha. Jeg må spørre professor Einar Arne Drivenes mer om dette før jeg kan kalle det et helt bonusspor.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: