Drømmen om Anna Anka og Gordon Gekko

lørdag 10. september 2011

DRØMMEN FOR CHEVROLETEN: Anna Anka. Ill.: Svein Spjelkavik

Fremskrittsparti-velgeren er en hann. Paradiset pleide hete USA, men etter det seneste presidentvalget er han ikke sikker lenger.

Han vil heller ha Gordon Gekko som president; rollefiguren fra filmene ”Wall Street” (1987/2010) som er  kjent for slagordet ”Greed is good”.

Noen av Fremskrittspartiets velgere kan lese, og de pleier betrakte forfatteren Ayn Rand som litteraturhistoriens fremste. Hun forfektet den ekstreme individualisme og egoisme – i samspill med en la-det-skure-kapitalisme.

Men FrP-eren er mer opptatt av biler enn av bøker, og favoritten blant dagdrømmer er en tur på stripa med Chevroleten – med Anna Anka i setet ved siden av. Men slikt skjer bare på TV. I den virkelige verden drar FrP-velgeren til et land som heter Syden for å bade og gå på norsk bar (til nød svensk).

For å hevne sin egen miserable skolegang krever Frp-velgeren at alle innvandrere skal skrive nårsk dåbbelt så gått som han sell.

Frp-velgeren drømmer om et liv som fremgangsrik selvstendig næringsdrivende eller som offiser i Forsvaret (minst major), men ender gjerne som mislykket kremmer eller fenrik. Han anstrenger seg ved store anledninger for å se ut som en Høyre-mann. Fettranden i skjorta ødelegger dessverre helhetsinntrykket.

Når Frp-eren setter seg foran tv-en, foretrekker han motorsport, realityshow eller en cowboyfilm (med unntak for  ”Brokeback Mountain”). På salongbordet  ligger Bil, Vi Menn og Se og Hør.

Fremskrittsparti-velgeren  spiser aldri utenlandsk mat; holder seg strikt til klassisk norsk mat som pizza. Men den må ikke være brunsvidd

Dette er sjette og siste blogginnlegg om partienes kjernevelgere. Analysene er basert dels på omtale av Synnovates Norsk Monitor i Dagens Næringsliv, Teknisk Ukeblad og andre medier – men primært på egne fordomsfulle nærstudier.

26 kommentar to “Drømmen om Anna Anka og Gordon Gekko”


  1. Traff på en kar på biblioteket i dag med en Frp-ballong. Toppen av ironi;)

  2. Just B. Glomsås Says:

    Din beskrivelse av meg som FRP-velger kunne knapt vært mer til siden for fakta Bård. Det er tydelig at her er noen ikke ubetydelige misforståelser ute å går. Leser for det meste faglitteratur, ser stort sett dokumentarfilmer, og setter Anne Marit Jacobsen og Gro Holm milevis foran Anna Anka og hennes like. Men ok, så lenge JEG vet hva jeg står for så er akkurat DET ikke så farlig 😉

  3. Bård Froan Says:

    Hei Bård

    Du er et levende bevis på at pressestøtten bør oppheves.
    Dette var ikke bare usmakelig, men direkte provosernde. Prøv og vær edru neste gang du bruker en stalig finansiert ropert til å ytre dine banaliteter.

    • baardborch Says:

      Hei selv, takk for kommentar.
      PS Harstad Tidende mottar ikke pressestøtte.

      • Arvid Hanssen Says:

        Bård Borch er et resultat av den sinnssyke kulturarven til 68-generasjonen. Dersom jeg skulle laget en karikatur av herr redaktør Borch, så tror jeg det ville innvolvert hans tidligere nesegruse beundring for Pol Pot og formann Mao og hans nåværende rolle som apparatchik for Arbeiderparitet og SV.

      • baardborch Says:

        Takk for kommentar. Må dessverre skuffe deg: Jeg har gjennom et langt liv konsekvent tatt avstand fra totalitære og autoritære regimer og ideologier.

  4. Arvid Hanssen Says:

    Da får jeg bytte ut formann Mao med et palestinaskjerf, hasjrøyking, lange vinkvelder med kvasiintellektuellt pjatt og en dyp forakt for folk med sunt bondevett.

    Apparatchik og resultat av den sinnssyke kulturarven til 68erne står fortsatt fast.

  5. irritert Says:

    Du burde holde enkelte ting for deg selv.. Syns jeg merker et fremmedhat hos deg.. Har ikke sansen for at du som redaktør bruker HT sine sider til å fremme din egen elendige blogg på den måten du gjør. Fortsetter det så blir det vel boikott av både avisen og nettstedet..

  6. Asbjørn Says:

    Djesuz, detta må da være det ultimate lavmål ifra en redaktør.
    Blir flau på vegne av alle hardtarbeidene journalister(og etter kvaliteten på dagens presse, er dem i mindretall).
    Har ingenting imot karikaturer, men dette var bare platt, flaut og kjedelig.
    Kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at du hadde tillatt noen av dine ansatte bruke arbeidstiden til noe så dårlig som disse 6 innleggene du har publisert på bloggen din.

  7. Petter Blomkvist Says:

    Bård, dette var på kornet. Jeg kjenner ikke mange som oppriktig sier de stemmer FRP, men de jeg kjenner har du fanget så til de grader. Kritikerene dine føler seg nok truffet, derfor den skarpe reaksjonen. Fortsett, du har min fulle støtte.

    • irritert Says:

      Din fjott, Hva jeg stemte har du ingen ide om.. Men måten han skriver på er så fordomsfullt, å full av direkte tull at det virker som en 14 åring har skrevet det som et skoleprosjekt som han strøk på!

  8. Arvid Hanssen Says:

    Bestefaren min var styreformann i HT, han ville vendt seg i graven om han hadde sett det redaksjonelle nivået i HT om dagen. Er det rart at avisa faller i opplag?

  9. Kai E. Says:

    » FRP er mer opptatt av biler en bøker »
    » Drømmer om tur på stripa med chevroleten med Anna Anka ved sin side »
    » Drar til syden for å dra på Norsk bar »
    » Dem klager på skolegangen »
    » Drømmer om å være offiser i forsvaret, minst major, men blir bare fenrik »
    » Krever at innvandrere skal skrive bedre Norsk en seg selv»
    » Drømmer om å være selvstendig næringsdrivende, men blir bare en mislykket kremmer »
    » Å fettranden på skjorta avslører at han ikke er Høyremann, men en FRPèr »
    » FRP velgere foretrekker motorsport, realityshow og cowboyfilmer »
    » Å på salongbordet har han VI Menn, Bil og Se og Hør »
    » FRP velgere spiser aldri utenlandsk mat »

    Vet du hva kjære redaktør??

    Du er fordomsfull, å i mine øyner en person som aldri burde vært en redaktør i noen avis..

    Avisen er herved boikottet, å jeg blir til å gjøre mitt for at fler gjør det samme!!


  10. Fantastisk skrevet! To the point når det gjelder karikering av Frp-velgere – dog har du vel til og med statistikken på din side når det gjelder enkelte av punktene:) Bare synd folk ikke kan ta det med litt humor!

    • Frank R. Says:

      han skriver «Analysene er basert dels på omtale av Synnovates Norsk Monitor i Dagens Næringsliv, Teknisk Ukeblad og andre medier – men primært på egne fordomsfulle nærstudier.»

      Legg merke til det siste han skriver.

      Uansett så er ikke dette humor, er det noe så er det mobbing. Å er det mobbing, så vil jeg ikke si at han er en person som burde være redaktør for en avis!!

      Han er den eneste person som får sin blogg publisert via HT.no Å da syns jeg ikke at mening som dette burde vært publisert. Viser rett og slett dårlig dømmekraft.

  11. Just B. Glomsås Says:

    Nå syns jeg enkelte bør skru ned temperaturen her. Det er greit å skrive oppklarende kommentarer her, men skittkasting bør både den ene og den andre holde seg for god til!!

  12. Pål Rainer Røvik Johansen Says:

    Tenk at en uavhengig/konservativ avis bygd opp av Johan og Ivar Iversen kunne havne i slike hender. Jeg synes oppriktig talt synd på brødrene Iversen.

    • Arvid Hanssen Says:

      Gratulerer med dagen, du har skjønt! Tendensen er dessverre den samme over hele landet.

      Aftenposten som en gang var konservativ har nå denne venstreekstremisten ved roret;

      Aftenpostens redaktør heter Hilde Haugsgjerd.Hun var på 1970 tallet til begynnelsen av 1980 tallet aktiv Akp mler. Rød Valgallianse (RV.) Og Rød Ungdom (RU) Hun satt i ledelsen i RU på 1970 tallet og var fra 1979-1980 redaktør for Organisasjonens tidsskrift Røde Garde, samt leder i RV fra 1979 til 1981. Den som husker godt , minnes blant annet disse organisasjonene fulle støtte til Pol Pots masse slakt av millioner av mennesker i Kambodsja. Vi husker også godt de samme menneskene/Haugsgjerd rop om «Væpna Revolusjon» i Norge

      At så fremtredende skikkelser fra den ytterste venstre fløy, i dag sitter som redaktør i den tidligere konservative
      Aftenposten, som forlagsdirketører og i nøkkelstillinger innenfor media, egner ikke til å berolige de som vil verne om
      ytringsfriheten. At mennesker som fortsetter å stille spørsmål omkring nå ømtålelige temaer som multikulturelle samfunn og de demokratiske utfordringer som en ukritisk innvandring faktisk fører til, skal knebles, er etter vår mening direkte farlig.

  13. Frank Steinsvik Says:

    Skjønner ikke hvorfor folk skal ta slik på vei her. Dette er humor. Selv har jeg stemt på partiet ved noen anledninger og føler meg ikke spesiellt truffet, men jeg har også møtt partifeller nøyaktig som beskrevet ovenfor. Samtidig har de mest fordomsfulle menneskene jeg har møtt vært SV’ere, og de grunneste jeg har møtt har vært fra skolepartiet Høyre. De mest materialistiske jeg har møtt har vært fra solidaritetspartiet AP. De mest rasistiske jeg har møtt har vært fra antirasistiske Rødt. Der er all slags tullinger i alle partier, men tettheten av typer tullinger varierer mellom partiene. Fremfor å gå i fistel over at Redaktøren beskriver stereotypen for ditt parti, kan du heller kose deg med å lese ham ta alle de andre partienes velgere på kornet nedenfor.

    • Arvid Hanssen Says:

      Alle forstår vel at det var et forsøk på å være morsom og at Borch’en sikkert er en trivelig fyr, men det var fortsatt et journalistisk makkverk og han har bevist for hele Harstad at han er upartisk og en politisk bigot (slå det opp i engelsk ordboka). Til og med jeg som aldri har stemt Frp reagerte.

  14. krabbvik Says:

    Den noe humoristiske og fordomfulle skildring treffer! Men redaktørens observasjonsevner er korrelert med hans noe lav alder for yrket. D.v.s. svake. Om noen år, vil den unge redaktøren forhåpentligvis oppdage selv at «FrP-stereotypen» passet også usedvanlig godt for en rekke listekandidater som stilte til valg høsten 2011. Problemet var at disse fantes på mange ulike partilister rundt omkring i flere kommuner i Nordre-Nordland og Sør-Troms, fra SV til Frp med en liten overvekt for småpartiene i sentrum…

    • baardborch Says:

      Takk til Krabbvik…men må dog tilføye at jeg med mine straks 54 år snart tilhører landets eldste avisredaktører…

      • Hjalmar Hanssen Says:

        Det var vel den psykiske alder og ikke den fysiske alder som ble nevnt av forrige debattant. Fysisk er du sikkert «snart» 54 år men psykisk alder (les «intellektuell alder») er nok noe lavere. Trist å lese dine analyser av Frp’ere selv om det er ment å være humoristisk. For ordens skyld, jeg er ikke medlem i Frp, men avholder meg fra stigmatisering og mobbing av politiske opponenter, det bør kanskje og du gjøre. Et annet forhold er at du kanskje burde finnen en annen kanal en HT å skrive disse «på siden kommentarene» dine, det er ikke bra for HT renomme det du driver med nå! God helg til deg og alle andre som leser denne kommentaren.

  15. Hjalmar Hanssen Says:

    Huff da, ser endel skrivefeil i mitt innlegg. Dere som ser dette, vær snill å overse det.


Legg igjen en kommentar

