Anna berget ned av topp (festspillnotater IV)

mandag 20. juni 2011

BERGET: Fugleskremselet til kunstneren Kristin Holand berges ned av Gangsåstoppen. Hunden Figaro Winterstorm bistår i redningsaksjonen. Foto: Kjersti O. Sæther

Det er ikke sikkert hun hadde klart seg på Gangsåstoppen gjennom natta – helt alene.

Derfor var det med glede og en anelse omsorg  jeg mandag ettermiddag kunne bringe et kidnappet Festspill-fugleskremsel ned fra Gangsåstoppen (183 moh). Skremselet Anna tilhører ungkunstprosjektet «Åker»,  og har vært utplassert i Generalhagen i Harstad sentrum til det forleden ble stjålet, eller mer presist: Kidnappet.

– Helt fantastisk, sier kunstneren Kristin Holand selv etter gjenfinningen.

Torsdag har hun premiere på Festspill-forestillingen «Åker» på Tennvassåsen gård i Tennvassåsen ved Harstad.

– Hvordan har Anna det?

– Hun er litt sliten, men etter omstendighetene går det ganske bra md henne, svarer jeg.

Og omstendighetene her er to døgn i fangenskap hos noen som ganske sikkert faller inn under standardbenevnelsen «frekke tyver».

Hun satt der bare på Gangsåstoppen i ettermiddag, på den ene benken som fortsatt står der oppe etter at lumpne vandaler forleden kylte  øvrige benker og bord utfor toppen.  Hun hang litt med hodet, men var synlig takknemlig da

TOPPTUR: Her på Gangsåstoppen fant jeg kunstneren Kristin Holands fugleskremsel. For ordens skyld:Redaktøren til venstre.

jeg kom – og lot seg berge ned fra toppen uten motforestillinger.

Nå sitter hun i baksetet av  bilen min. Med beltet på. Ungkunstneren Kristin Holand og hennes medjelpere er mandag kveld opptatt med øvelse, men vil få fugleskremselet tilbakelevert ved første anledning.  Hun vil bli tatt godt vare på.

PS Så spør jeg meg: Hvem kan finne på å plassere et kunst-fugleskremsel på Harstads mest populære utsiktspunkt? Kan hele kidnappingen

være fingert av kunstneren selv,  som et PR-stunt noen dager før premieren, som en performance? Jeg spør Kristin Holand selv også, og  hun svarer:

– Nei, nei, jeg har selvsagt ikke noe med dette å gjøre. Men det er jo helt sprøtt.

To be continued.

UNGKUNSTNER: Kristin Holand har fått ungkunststipend fra Festspillene, og kvitterer med forestillingen "Åker" på Sæteråsen gård torsdag, ferdag og lørdag. "Åker" er en dans med dokumentarisk tilnærming, til musikk spilt på vinglass. På en låve avslører fire jenter hvor maten din virkelig kommer fra. Fugleskremsler har vært utplassert i Harstad for å fortelle om konseptet.

….og her er fortsettelsen: Mandag kveld kjører jeg til Sæteråsen gård i Tennvassåsen. Anna sitter rolig i baksetet, og hun har fortsatt bilbeltet på. Det kan være en fordel, for jeg merker at hun livner til og blir urolig når bilen nærmer seg fjøset der Kristin Holand og hennes gjeng forbereder forestillingene fra torsdag av.

– Bare helt fantastisk, jubler Kristin.

 Jeg aner et smil også bak masken til fugleskremslet Anna.  Happy ending!

LYKKELIG GJENFORENT: Kunstnerne Kristin (til venstre) og Anna Holand sammen med fugleskremselet Anna. Foto: Bård Borch Michalsen

Legg igjen en kommentar

