En oldefars blikk på Paradise Hotel

fredag 6. mai 2011

Nils Borch Michalsen (1900-1986) ser på Paradise Hotel, men vil overhodet ikke se ned på sitt oldebarn.

 

Nils Borch var mer opptatt av hjulet og ilden. I dag tror vi speilet er menneskehetens viktigste oppfinnelse. Her skriver han et brev til sitt oldebarn Mads Borch. Bloggerens nevø er ukas mest omtalte tv-stjerne.

«Kjære Mads Borch,

PÅKLEDD (HER): Mads Borch Michalsen (1986-)

Om vi har TV her? Ja visst. Du vet, vi visste at bare slitet var over og vi kom opp hit, så ville det bli fryd og gammen. Det er det blitt. Etter at jeg havnet her  har jeg brukt tiden godt. Som var jeg en kineser på studieopphold i Norge, har jeg gjennomført grunnskolen og videregående på ett år. Deretter tok jeg etpar embetseksamener og en mastergrad. Travelt? Ikke i det hele tatt. Jeg har også fått med meg mange himmelske opplevelser.  

Og jeg følger naturligvis med på det jordiske reality-TV, og har med skrekkblandet fryd konstatert at du spiller  rollen som klovn hos TV3 Paradise Hotel. Som oldefar har jeg den optimale posisjon; jeg slipper å bruke en fars pekefinger, kan middels avslappet utelukkende få min pittelille del av stråleglansen fra  deg, som nå opplever det Andy Warhol skrev om allerede i 1968: In the future everybody will be world famous for 15 minutes.

World famous og world famous, nåvel, i alle fall ligger Paradise Hotel i Mexico, og der har du så langt gjort deg bemerket ved nettodusjing  på TV naken, gjennom slengbemerkninger og med  erklæringer om totalt avhold (fra alkohol). Riksavisene har fått Fremskrittspartiet til å applaudere hotelloppholdet til sin  kommunestyrerepresentant fra Rygge, og du ser ikke bort fra en karriere på Stortinget.

Hva tenker jeg om dette?

Jeg tolker stuntet og den brede generasjonsvei  fra mitt liv på jorden til ditt gjennom noe jeg leste de månedene jeg studerte samfunnsvitenskap: En av de mest fruktbare og skarpsindige analyser av velstandsveksten i det vestlige Europa ble levert av Max Weber. Han mener at vi har vært preget av den protestantiske etikk og kapitalismens  ånd. Religionen har bedt oss arbeide i vårt ansikts sved, der fantes ingen tilgivelse for synd, og det gode liv skulle vi finne på den andre siden. Den økonomiske organiseringen har oppfordret til privat innsats. Disse to forholdene har samlet gitt en økonomisk fremgang som verden knapt (aldri?) har sett maken til.

Jeg forstår hva Weber snakker om. Jeg var læstadianer (ja, er det fortsatt, men TV ser jeg på, og det blir et slag Vri åtter når nettene blir lange).   Du skal vite det, Mads: Jeg arbeidet trutt hele livet, fra jeg var 14 år, og det var ikke snakk om overtid og avspasering. Ferie? Den tar jeg nå. Men jeg lyktes godt som mikrokapitalist, som fisker, gårdbruker, lokalbåtekspeditør, poståpner og landhandler i Arnøyhamn i Nord-Troms, og jeg gikk aldri under dyna med noen før ekteskapet, verken med eller uten TV-kameraene skrudd på.

Farfaren din utdannet seg dessverre ut av Nord-Troms, flyttet til usentrale strøk sørpå.   Som  liberale akademikere i årene etter krigen arbeidet dine besteforeldre så visst etter en protestantisk pliktetikk, men  etter hvert med en viss skepsis til markedsøkomien. Da en av studiekameratene til din farmor gikk hen og ble markedsdirektør for alle norske samvirkelag sånn omtrent i 1968, utbrøt farmor: – Tenk å synke så dypt.

Jeg skjønner henne godt. Vi som drev privat kjøpmannskap, hatet kooperasjonen.

Så var likevel  ikke farfaren din mer  liberal enn at beskjeden var klar da  far din i 1970 hadde kjøpt en singelplate med Rolling Stones:

– Den grammofonplaten bytter du umiddelbart, sa han.

Dere kjørte hjem med Povel Ramels «Ta av deg skorna».

Generasjonen etter min eldste sønn ble journalister, og det måtte vel gå den veien, er jeg redd.  Vi nærmer oss vår tid, så deres formidling ble med mer sirkus og mindre brød enn den pedagogikken og filologien kunne tilby. Vel, den generasjonen har også jobbet  hardt. Den har i variererende grad beundret den kapitalistiske ånd, men i alle fall begjærlig dratt nytte av dens profitt, og vi nærmer oss den tid da dere tror dere  trenger verken ild eller hjul, men gjerne vil ha et speil å posere foran. Narcissus fikk sine etterkommere, og kanskje har din generasjon arvet noe her?

Jeg er på TV, altså er jeg, kan være et mantra for den  tiden du lever i.  I dag er ikke folk kjent fordi de har lagt ned bragder av noe slag; dere er kjent fordi dere er kjent. Du bekjenner deg definitivt til den kapitalistiske ånd; du selger ditt intellekt  og din kropp til TV3 (og du trenger ikke skamme deg over noen av delene),  og du håper å kunne høste i mangfold. Men den protestantiske pliktetikken ser jeg knapt lenger.

Jeg er fortsatt ung, så jeg vil ikke være en Sokrates som klager over ungdommen. Antakelig er jeg bare litt misunnelig på dagens ungdom som allerede på jorden kan leve som i det paradis jeg nå bebor: Dere har  mulighetene til ikke å jobbe – til å leve et dagdriverliv som tidligere ville ha gitt et lasaronstempel, men som i dag kan skjules bak «jobber med prosjekter» eller «studerer litt».

Og jeg skal ikke si ett ord om arvesynden.

Jeg tror du  ender opp som lektor i historie, som leder i finanskomiteen i Stortinget eller som programleder hos NRK. Og dessuten: Du og jeg  har én ting til felles som har manglet i de mellomliggende generasjoner: Vi er begge avholdsfolk.

Lykke til videre i Paradise Hotel. Jeg liker din skarpe tunge. Den har du fra Nord-Troms. Intet er  tykkere enn blod.

Oldefar Nils Borch»

2 kommentar to “En oldefars blikk på Paradise Hotel”

  1. Knut Mikalsen Says:

    Dette var direkte usmakelig.

  2. kari-ann Says:

    Dette er noe med det mest usmakelige jeg noen gang har lest, mannen er død for mange år siden og har da etterkommere med mere vett i hauet en det denne paradise Hotell- tullingen tydeligvis har. Nå er jo di fleste som er innpå der ganske så gal, men at en reporter får seg til å trykke dette er både usmakelig og idiotisk…sier vell litt om han og:(


Legg igjen en kommentar

