Dampende hete

tirsdag 5. april 2011

SOLNEDGANG I KVÆFJORD: Det våres i nord, men dobbelt så varmt som i går er det heldigvis ikke. Bildet viser en glødende sol og vårflom i Kvæfjord i fjor vår. Foto: Olav Nordli.

– Det er dobbelt så varmt i dag som i går, sier han, og jeg spør:

– Har hullet i ozonlaget gått deg til hodet?

Jo, definitivt har temperaturen steget. Det er faktisk blitt mulig å bevege seg utendørs uten stillongs, lang underbukse eller noen lag gamle aviser under utebuksene.

Men er det blitt dobbelt så varmt?

– I går var det fire grader i dag er det åtte, sier han, og tørker svetten.

Men er det dobbelt så varmt?

– Det smelter dobbelt så mye i dag som i går, sier han, og smeller nevene i bordet for å styrke bevisets stilling.

Utenfor ser jeg små bekker fra Generalhagen samle seg til en flod nedover Storgata, og et svakt øyeblikk er jeg nær ved å gi min venn rett: Det er blitt dobbelt så varmt som i går.

Men dessverre: Det kan smelte så mye det bare vil, sola kan velte inn gjennom vinduene så vi lengter etter vinteren; i prosent er det dessverre bare blitt ørlite granne varmere.

– Dersom temperaturen øker fra fire til åtte grader, er det ganske nøyaktig blitt 1,4 prosent varmere, sier jeg, etter en tur innom lommeregneren.

– Har du sterke personlige problemer, spør han.

– Det kan man godt si.

– Det var det jeg visste.

– Men ikke desto mindre: Regnestykket mitt er ganske korrekt.

For å kunne operere med forhold mellom ulike tall er det nødvendig å ta utgangspunkt i et absolutt nullpunkt. Det absolutte nullpunkt for temperatur er minus 273,16 grader. Når temperaturen har økt fra fire til åtte grader Celcius, har den rent matematisk og logisk økt fra 277,16 til 281,16 grader.

– Forskjellen er 1,4 prosent, sier jeg.

– Var det mer da, spør min venn, er sterkt uenig i regneakrobatikken jeg presenterer ham, men orker ikke lenger å protestere. Heten har tatt ham.

Så har jeg likevel en trøst til ham:

– April er en utro måned, og temperaturen vil sikkert en kald natt senere i måneden synke fra dagens pluss åtte til minus åtte. Det vil føles ganske kaldt, men forskjellen er forsvinnende liten: Det blir bare litt over fem prosent kaldere.

4 kommentar to “Dampende hete”

  1. Vidar Dinesen Says:

    Dette var jaggu et artig innlegg. For den som er litt matematisk anlagt så var dette fornøyelig lesning 🙂

  2. Jakob Eitrheim Says:

    Godt å registrere at jeg ikke er den eneste flisespikkeren her i byen 🙂


Legg igjen en kommentar

