Crisis? What crisis?

mandag 1. november 2010

REYKJAVIK:  – Vi var grådige alle som en, sukker NHO-lederen. Men i dag danses det i gatene, og kredittkortene går på nytt varmt i Reykjaviks moteforretninger.

MUNTER BY: Reykjavik har et kompakt sentrum hvor butikkene og cafeene ligger tett – og hvor vi nordmenn kan velge om vi skal kommunisere med de innfødte på norsk eller engelsk. De behersker begge deler. Foto: Øivind Arvola

Redaktører og direktører fra nordnorske medier skulle i april  ha møttes i Oslo, men samlingen ble askeutsatt. Derfor ble det i stedet en høsttur til kilden for vårens askekaos. Vi dro til et land som for to år siden ble pekt på som verdens finansversting. Finansvikinger ble de kalt, bank- og finansakrobatene som uten egenkapital eller sikkerhet lånte penger til langt over pipa, og som kjøpte banker og bedrifter verden over for penger de ikke hadde. Islendingene hadde tatt mål av seg til å skape et Wall Street i Reykjavik.

Så kom smellen i USA, og Island ble tatt med i dragsuget, og med verre konsekvenser enn noen andre steder. Ikke bare  finansnæringen på Island hadde oppført seg som fulle sjøfolk. Folk flest belånte også til over skorsteinen, og i utenlandsk valuta. Nødlandingen ble brutal. Bankene gikk dukken, bedrifter gikk konkurs, og menigmann våknet til et boliglån som over natten var blitt dobbelt så stort da verdien av den islandske kronen ble halvert.

Island to år senere: Vilhjàlmur Egilsson i det islandske NHO konstaterer at Islands bruttonasjonalprodukt sank med sju prosent i fjor, at arbeidsledigheten i februar 2010 fortsatt var ni prosent, men samtidig at Islands eksportindustri går så det suser. – Det går egentlig litt bedre enn vi frykter, sier han. Islendingene har alltid vært vant til å jobbe mye og hardt.

Det bekrefter LO-leder Gylfi Arnbjørnsson når han sier at disponibel inntekt for islendinger har sunket med cirka 15 prosent på to år – men med 25 prosent når tapt overtidsinntekt inkluderes i regnestykket.

– Folk flest klarer seg, men det er trangere enn før. Og  de som ikke har jobb, sliter, bekrefter både LO- og NHO-lederen.

– Skyldes kollapsen for to år siden en islandsk mentalitet med en drøm om det store varpet, eller var det en midlertidig grådighet som tok nasjonen?

– Vi var alle grådige, jeg håper vi lærte, svarer Vilhjàlmur Egilsson.

En turist i Reykjavik har problemer med å se at landet ligger med brukket rygg. Verdens minste hovedstad byr seg frem som et velordnet samfunn med vakre bygninger, vennlige mennesker og et imponerende handels- og servicetilbud. Islendingene er kalt Nordens italienere i klesstil, og det får jeg bekreftet når jeg spaserer ned handlegaten Laugarvegur Det er fullt av både varer og kunder i butikkene, og i cafeer og restauranter er stemningen høy og munter, skjønt neppe heller her med arbeidsledige småbarnsmødre som primær kundegruppe.

Arbeidsledigheten var i 2008 1,3 prosent. Nå er hver tiende arbeidstaker ledig, og tallet regner ikke med alle dem som midlertidig eller permanent har flyttet fra landet for å finne arbeid.

– Norge? Ja, Norge kan være aktuelt.

Jeg står i kø og kommer i prat med en ung dame som viser seg å være blant Islands fremste fotballspillere, og hun har også spilt profesjonelt i utlandet.

– Vi har et lag i Harstad som har rykket opp i toppserien. Kanskje Medkila kan være noe, spør jeg.

– Du kan snakke med agenten min, han står her, sier hun.

Jeg får hilse på ham også, og da faller det meg inn, det som bør kunne glede både min arbeidsgiver,  min bankforbindelse og Medkila IL: Det er knapt jobben min å kjøpe fotballspillere, og ikke har jeg budsjettdekning heller. Men jeg spanderer i alle fall en øl på agent og spiller.

Mannen bak disken drar kortet mitt. Han bryr seg ikke om snu på det for å sjekke om bildet ligner sånn noenlunde.

– Trenger du pinkode?

– Nei.

Underskrift?

– Ikke nødvendig, sier en smilende islandsk bartender.

Rockegruppa Supertramp slo i 1975 gjennom med ”Crisis? What Crisis?”. På islandsk skulle det bli noe slikt som ”Kreppa? Hvad kreppa?”

Legg igjen en kommentar

