Livskraft

fredag 22. oktober 2010
 

 
 

DET GLIMRER: Liv Ullmann, Galleri Nord-Norge, i intervju med bloggeren. Foto: Øivind Arvola

 

Nære Facebook-venner blir vi ikke, men bortsett fra det: Førr ei dame

Verdens meste kjente nålevende nordmann? Det kan være Ole Gunnar Solskjær eller Magnus Carlsen. Jeg tror likevel en dame skårer høyest.

 – Jeg er klar, man sier ikke nei til Liv Ullmann, sa jeg da kulturhussjef Manne Løkholm i Harstad ringte meg forleden. Ullmann var meldt til Harstad som en del av truppen som i kveld har spilt ”En lang dags ferd mot natt” for 1000 i Harstad kulturhus, og hun hadde sagt ja til å la seg intervjue under arrangementet Kunstpause i Harstad i formiddag.

– Dette kunne ha blitt en fin fredag, tenkte jeg da jeg krøp ut av senga i morges.

– Hadde jeg bare ikke vært sånn en idiot. Når lærer jeg å si nei, la jeg til. Jeg så ikke bjelken i mitt eget øye, men undret på om kvisen på kinnet ville vises. Jeg har ikke møtt mange verdensstjerner, så er det rart at jeg var sjeiky? Jo, jeg intervjuet Henry Ford for 30 år siden, men senere har det vært tynt, hvis da ikke prins Philip, Carl Ivar Hagen eller Jahn Teigen betraktes som tilhørende verdensklassen.

Men det var ingen vei utenom; den førte meg klokka 11.52 i dag til Galleri Nord-Norge, der stolene var vakkert anrettet, og det var laget til en oppbygd scene med to stoler. Det var en time til vi skulle i gang.

– Sett deg i den ene stolen, sa jeg til Ellen Eliseussen fra Harstadregionens Næringsforening, en av arrangørene av evenementet.

– Du skal gestalte Liv Ullmann, la jeg til.

– OK.

 – Velkommen til Harstad og til Kunstpause, Liv Ullmann. Terningkast 6 overalt og en triumfferds høst mot nord. Men hvordan gikk det i Narvik i går?

– Åååå, de var bare helt fantastiske, svarer Liv Ullmann, altså Ellen.

Jeg går på toalettet, og når jeg kommer ut derfra, er klokka blitt 12.21 og jeg sitter i spiserommet hos Harstad kulturhus.

– Du skal spille Liv Ullmann, sier jeg til Cecilie Rødland, markedsansvarlig i Harstad kulturhus.

 – Greit.

– Liv Ullmann, hvordan er du som sjef?

– Jeg prøver å la folk slippe til, svarer Cecilie Rødland.

Jeg må på toalettet på nytt, og når jeg kommer ut denne gangen, sitter jeg i en av stolene i vakre Galleri Nord-Norge.

– Liv Ullmann, du har også en lang karriere som regissør. Hvordan er du sjef?

– Jeg prøver å gi skuespillerne rammer og rom, så får de utfolde seg.

Hun ser på meg med barnlig oppvakte og trøndske blå øyne, det glimrer i brystet mitt, og jeg spør henne?

– Tror du kanskje vi kan bli tette og nære Facebook-venner?

Men det tror hun ikke.

Jeg prøvde å nå henne per epost i går, men slikt noe har hun ikke. Send en telefaks, var beskjeden fra turnéleder Ole Lillo-Stenberg, og til Adresseavisen har hun sagt at ungdommen er for opptatt av å sitte ved computeren sin.

– Men vi kan bli tette og nære venner her og nå, sier hun, og jeg tror vi stanser der, men hva skjedde egentlig da Gene Simmons, vokalisten i Kiss, inviterte henne til New York?

 – Nei, vi klinte ikke. Sier Liv Ullmann.

Men jeg fikk et kyss på kinnet i dag.

Video fra intervjuet: http://www.ht.no/htv/article399378.ece

Liv Ullmann blir intervjuet av ”Viggo på lørdag” hos NRK1 23. oktober.

”Det er teatret jeg er aller mest glad i. Jeg liker alle slags stykker, bare de handler om virkelige mennesker og appellerer til mennesker.” Liv Ullmann til Harstad Tidende, 26. august 1961

2 kommentar to “Livskraft”

  1. vilde Says:

    Skjønner plutselig hvorfor du var så brysk i telefonen i går i ellevetiden. Forresten, herlig bilde!

  2. svein Says:

    Du gjør rett og slett et strålende intervju. Liv Ullmann byr på seg selv fordi du er god. Jeg er ibeint fram imponert!


Legg igjen en kommentar

