Men storoksen lot de gå

torsdag 30. september 2010

FORTELLER RØVERHISTORIER: Foran fra venstre Harald Benjaminsen, Tonny Griff Pettersen, Odd Eivind Ryeng Holtås, Geir Ole Klausen, Anstein Edvardsen og Johan Petter Pedersen. Foran fra høyre Bjørnar Pedersen, Per Bjørn Skoglund, Gunnar Torgersen og Jorulf Vik. Foto: Mariann Dybdahl

 
Stemningen er god når jaktlaget Jernelgen oppsummerer dagen i Skytterhuset i Kvæfjordmarka. Fem elger er felt, men skogens mest virile konge får gå i fred.

Jeg har vært på elgjakt. Ja, misforstå meg rett. Jeg mangler instinktet for å gå på jakt selv, antakelig også tålmodigheten. Ikke har jeg greie på våpen heller; jeg tilhører generasjonen som var tenåringer på1970-tallet, og som senere forbød ungene å leke med pistol (vannpistol inkludert).Men jeg skjønner såpass at det blir ingen omelett uten å knuse egg, ingen elggryte uten at noen gidder å ta livet av elgen.Jeg har møtt dem som påtar seg denne jobben. Det var en artig gjeng. Det var mørkt og kaldt i Skytterhuset 200 meter over havet og to-tre kilometer fra Borkenes i Kvæfjord, men inne var humøret lunt, og det luktet skummelt godt av elggryta Bjørnar Pedersen gjorde i stand. Han puttet både tyttebær og en dæsj rødvin oppi, men oppskriften for øvrig ville han ikke ut med. Han er som kokker flest, og dessuten skryter han av å være fra Andenes.

– Det må da være mye lettere å skyte en elg enn ei rype?
– Feil, det er mye vanskeligere, smeller Per Bjørn Skoglund.
Forsvarspensjonisten fra Harstad snakker om elgejaktas utfordringer samtidig som han også værer den tiltakende lukta av elggryte. Han er abdisert leder for jaktlaget Jernelgen, som har hatt base i Skytterhuset siden tidsregningen startet den 25. september. Det gjentar seg år etter år. Avtalebøkene ryddes, arbeidsgiver, kone og barn får beskjed om å klare seg som best de kan alene.

Som sagt: En hyggelig gjeng. Jeg har skrevet om dem i Harstad Tidende i fredagsavisen! Og der står det også hvorfor skogens mest virile får gå i fred.

 
Legg igjen en kommentar

