Sveisne forhandlere

søndag 26. september 2010

Hva har foreldre og forsikringsmeglere til felles, annet enn at begge grupper er godt forsynt med forsikringssveis, den som ikke dekker alt?

Det som her kommer, smigrer ikke forsikringsbransjen, og slikt burde en journalist holde seg for god til, all den tid jeg representerer en yrkesgruppe som scorer lavere enn bilselgere på undersøkelser om tillit og troverdighet.  Jeg fortalte ikke min mor at jeg er journalist; hun tror jeg er pianist på et gledeshus. 

Men foreldrene først. Vi er ikke som de var, og ungene er som vi var. Vi som var barn den gang, var lydige. Vi hadde lite, men vi var takknemlige. Vi måket snø og bar inn ved, slo gresset med sau og ljå, og var lykkelige dersom belønningen ble en bit kålrabi. Og vi sa ikke nei når våre foreldre antydet en beskjed.

I dag er det bedre. Vi har lært våre barn til tenke selv, til å ta selvstendige valg og til å si fra. Det straffer seg selvsagt, men hva har det med forsikring å gjøre?

Ganske mye. Jeg vet. Jeg har kjøpt en bil. En ganske liten en. Den skal ikke kjøres av noen under 25 år, jeg lovde mitt forsikringsselskap å legge bort snertne italienske kjørevaner, og jeg anførte en kilometerlengde på det halve av det jeg kommer til kjøre.

Pris per år? 10.350 kroner, og gleden var definitivt ikke på min side. Men jeg er lydig; det må vel koste så mye da, konkluderte jeg.

Eller ikke? Det er fort gjort å be om tilbud på forsikringer, så jeg skrev tilbudsinvitasjon til fire-fem selskaper, med kopi til den virksomhet jeg lojalt har latt ta seg av den risiko jeg påfører meg her på kloden (unntatt tørråte ved naturskade).

 Neste morgen kommer reaksjonen. Fra mitt eget selskap.

 – Vi har gjort en ny beregning. Bilforsikring vil koste deg 4.340 kroner.

Skriver selskapet. Jeg hadde spart 6.000 kroner, men hva har dette har med foreldre og forsikringsselgere å gjøre?

Klare meldinger til barn og kunder er ikke hva de gir seg ut for å være. De er intet annet enn innspill til forhandlinger og debatt.

Legg igjen en kommentar

