Mammaen til sjefen (festspillnotater IV)

torsdag 24. juni 2010

 

FÅR IKKE SØNNEN SØROVER I ÅR HELLER: Ka-Jo Carlsen. Foto: Øivind Arvola

Da festspilldirektøren var barn, spilte han blokkfløyte på senga om kvelden.

Det vet jeg fordi jeg har snakket med mammaen hans. Ka-Jo Carlsen og mannen Sigmund er i Harstad for å besøke sønnen Birger og få med seg mest mulig festspill.  Hun har sett et fint bilde av ham i avisen, og nå vil hun gjerne ha en kopi.

– Dere får ha ham ett år til, derfor vil vi i det minste ha et fotografi av ham på veggen, sier bibliotekaren fra Bærum.

Ka-Jo og Sigmund har vært i byen under hvert av festspillene sønnen har vært direktør for, og de er tilfredse.

– Jeg er imponert, jeg må si det, og jeg er glad for at Harstad godtar det han kommer med. De var jo skeptiske til å begynne med, sier hun.

– Hva har gjort sterkest inntrykk gjennom årene?

– Konsertene i Trondenes kirke, også i år, og det russiske symfoniorkesteret i Storsalen. Og sirkus, og teater. Knut Erik Sundquist var bare god i «Kontrabassisten». Han var til å spise opp.

– Hva tror du sønnen din blir når han blir stor?

– Jeg aner ikke. Noe innen kultur, selvsagt, noe som har med musikk å gjøre. Aftenposten spurte ham forleden om han vil søke på jobben som direktør for Norsk kulturråd. Det kan han ikke, han skal jo bli i Harstad i ett år til.

– Og festspilldirektøren som barn?

– Det er et under at han kom gjennom skolen. Det var alltid musikk. Om kveldene satt han på senga og spilte blokkfløyte. Og så var det speiding, både for ham og broren Sigurd.

– Jobber Sigurd også med kultur?

– Han er bankmann. Da Birger ble ansatt, hadde han denne kommentaren: «Jeg hadde aldri trodd at han skulle bli direktør før meg.»

 

Legg igjen en kommentar

