Ord imellom (festspillnotater III)

onsdag 23. juni 2010
 

HAR INGENTING Å SI: Hanne Ørstavik.

– Jeg har ikke noe å si, sier Hanne Ørstavik (41)

etter ni romaner, en bildebok og et lesestykke, og det stanser ikke der. – Det vil det ikke, sier hun i det gamle Venterommet i Harstad havn en ettermiddagsstund mellom dagens dont og kveldens forventninger.

Ordene har inntatt Venterommet disse dagene, bare ord, og det er de som er agendaen for Ørstaviks forelesning, hvor hun lavmælt, kontrollert og østlandstajmet forsøker å fylle mellomrommet mellom seg selv på den lille scenen og oss, noen tiltall tilhørere der nede, i mitt tilfelle gangsynberegnet til 6,5 meter unna.

– Nærværet innebærer risiko. Når vi åpner oss, er vi sårbare, men da er det bevegelse og muligheter til forandring, sier hun.

Ørstavik sier at hun elsker forelesningsformen. Det står skrevet der på arket, alt sammen, og det må bare leses frem, men likevel.

– Jeg føler meg fjernere fra dere nå enn da jeg begynte, sier hun og går ut av skriften på arkene mens hun drikker seg klar, men er snart inne i den på nytt.

– Vi kan være i avstanden sammen. Du er ikke der når jeg skriver. Jeg er ikke der når du leser. Det er nærhet, og det er, leser hun.

Ørstavik beskriver det å skrive og de erfaringene hun da gjør seg; hun vet ikke før hun har skrevet det, å skrive er å erkjenne.  Og det skjer alene i hennes skriverom, hvor selvkritikken er det eneste hun har med seg inn. Der står hun på terskelen for å ta spranget.

– Det gjør vondt å skrive, men det lar seg ikke stanse, leser hun, og ut av arkene hennes springer det ord inn i venterommets mellomrom.

 

Én kommentar to “Ord imellom (festspillnotater III)”

  1. irene Says:

    Ørstavik skulle jeg gjerne fått med meg, men hadde dessverre bare tre dager til rådighet denne gangen. Interessant blogg. Og fint og nært festspillnotat.


Legg igjen en kommentar

