Muntlig eksamen i Powerpoint

torsdag 10. juni 2010

– Det ble naturfag.

– Naturfag? Kan du noe om det?

– Nei, men jeg trenger ikke kunne noe.

– Men noe må du vel pugge?

– Nei.

Det er høyeste  sesong for muntlige eksamener, og heller ikke her er skolen som den var, men er det heldigvis eller dessverre? Hunden er kommet opp i et fag som inkluderer både fysikk, kjemi og biologi, og jeg er bekymret, for det er ikke akkurat realfaglig litteratur han har fordypet seg i det siste året.

– Men det går bra, forsikrer han.

– Ja vel.

– Jeg skal bare lage en presentasjon på Powerpoint, og stikkordene skriver jeg ned, så jeg vet alt jeg skal si når jeg står der.

Han forbereder seg godt, det skal han ha, og ungdyr tar datagreier lettere enn oss gammelhunder, så her blir det både levende bilder, lyd og farger. Likevel insisterer jeg på en generalprøve i stort møterom med videokanon.

­- La oss håpe jeg klarer å få dette til, sier jeg og kaver med kabler, ledninger og taster som ikke lyder meg.

– Se hva som skjer. Nå er alt koblet opp, svarer hunden.

Og presentasjonen ble bra, den. God generalprøve, enda bedre premiere, og et øyeblikk må jeg noe i nærheten av innrømme at dagens form for  muntlig eksamen er bedre enn fortidens eksaminasjoner. Forberedte, muntlige presentasjoner er en viktig del av dagens arbeidsliv. Prøveformen er med andre ord godt tilpasset virkeligheten, mens fortidens eksamener på det nærmeste lignet politiavhør. Forhør er sjelden en del av hverdagen i yrkeslivet.

Men likevel: Powerpoint er i utgangspunktet et genialt pedagogisk verktøy, men blir som mye annet misbrukt, og det er p.t. et av møteverdenens mareritt.  I praksis er det ofte slik at det som står skrevet på lysarket, blir overført til deltakernes notatblokk – uten at det er innom hodet til verken presentatør eller tilhører.

President Abraham Lincoln holdt i november 1863 en av sine mest berømte taler. Det skjedde i Gettysburg.  Her kan du lese den korte talen, du kan høre den opplest, og hvis teknologien står meg bi. kan du også se hvordan det ville ha vært hvis presidenten skulle ha benyttet Powerpoint.

Teksten:

Seven years ago our fathers brought forth on this continent a new nation, conceived in liberty, and dedicated to the proposition that all men are created equal.

Now we are engaged in a great civil war, testing whether that nation, or any nation so conceived and so dedicated, can long endure. We are met on a great battlefield of that war. We have come to dedicate a portion of that field as a final resting-place for those who here gave their lives that that nation might live. It is altogether fitting and proper that we should do this.

But, in a larger sense, we cannot dedicate…we cannot consecrate…we cannot hallow…this ground. The brave men, living and dead, who struggled here, have consecrated it far above our poor power to add or detract.

The world  will little note nor long remember what we say here, but it can never forget what they did here. It is for us, the living, rather, to be dedicated here to the unfinished work which they who fought here have thus far so nobly
 advanced.

It is rather for us to be here dedicated to the great task remaining before us…that from these honored dead we take increased devotion to that cause for which they gave the last full measure of devotion; that we here highly resolve that these dead shall not have died in vain; that this nation, under God, shall have a new birth of freedom; and that government of the people, by the people, for the people, shall not perish from the earth.

Opplesing (i rekonstruksjon!) hos YouTube her!

 

Powerpoint-versjonen: GettysburgPP

Legg igjen en kommentar

