Rapport fra hovedstaden

lørdag 29. mai 2010

Jeg var parat til å flykte. Dessverre ble overmakten overveldende.

Skøyenåsen T-banestasjon i Oslo, linje Mortensrud, og det hadde vært en strålende lørdag formiddag så langt. D.a.y. og jeg var riktig nok litt sent ute, men grevens tid holder i massevis. Enten er du innenfor, eller så er du utenfor.

– Tar den bare mynter?

Jeg hadde ingen mynter å fylle automaten med, og der kommer T-banen, og i løpet av 10 sekunder må jeg ta beslutningen: Skal vi gå 300 meter til nærmeste Statoil-stasjon for å veksle til oss mynter?

Vi hopper inn i T-banevognen der og da. Jo, jeg er parat. Ikke fordi jeg har gjort noe på kanten av det moralske (snyltet på fellesskapet). Det er angsten for å bli grepet, straffet og hengt ut i avisene som gjør at jeg på hver stasjon årvåkent passer på at det ikke kommer billettkontrollører inn i vogna. 

 Grønland stasjon, og to kontrollører entrer vogna.

– Vi går av her, sier jeg, og river junior med meg ut.

Paradiset er dessverre en høyst temporær tilstand. På perrongen er det festet en jernring av 30 uniformer, med noe jeg tror er et definitivt muslimsk flertall. Jeg leter etter musehullet, men det er bare en blindgang, og jeg resignerer, gir meg over, lar meg stanse.

Jeg bryter sammen, tilstår og bøyer hodet duknakket. Den skyldige er på rektors kontor. Det er ingen vei utenom, og det som må skje, skjer.

 – Takk for at du var så tålmodig, sier uniformen.

Tålmodig? Jeg?

Jeg var ikke tålmodig, bare rastløs og innstilt på å legge saken bak meg, vende tilbake til samfunnet som en lovlydig borger.

– 750 kroner hvis du vil betale nå, sier uniformen.

– Naturligvis.Takk for god service, sier jeg, og heldigvis hadde ingen oppdaget meg. Det ville for alltid forbli en sak mellom uniformen og meg.

Mai-lørdagen i Norges hovedstad har vært berikende, spesielt for Oslo T-banedrift.

4 kommentar to “Rapport fra hovedstaden”

  1. svein Says:

    Vigdis Hjort sa nylig at hun lever godt av å skrive om de kjipeste tingene som skjer henne. I dagens rikspresse er det John Irving sin tur til å fortelle at hans litterære drivstoff er tanken på det aller kjipeste som kunne skjedd han. Bård Michalsen føyer seg med andre ord inn godt selskap når han skildrer marerittet på T-banen. Djevelsk godt skrevet. Beste bloggbidrag ever.

  2. Gunnar Bruun Says:

    Bård, jeg er skuffet over deg. Ikke fordi du ikke betalte, men fordi du, som en habil løper, ikke prøvde å løpe fra problemene. En fin måte å få inn en ekstra treningsøkt i hverdagen.

  3. ole olsen Says:

    møl

  4. Eirin Says:

    Fornøyelig lesing. Ser det for meg, og smiler hele veien.


Legg igjen en kommentar

