Ser fram til Harstad-kveld

onsdag 19. mai 2010
 

KLAR FOR HARSTAD: Anniken Huitfeldt. Foto: Berit Roald, Scanpix

– Kan jeg skrive at du gleder deg til en kveld i Harstad?

– Ja visst, smiler Anniken Huitfeldt.

Sent onsdag ettermiddag, og kulturministeren er på hurtigbåten fra Tromsø til Harstad.  Med panoramautsikt til Troms-kystens vårvakre fjell og fjorder konverserer Huitfeldt med Hålogaland Teaters sjef Iren Reppen.  De er på tur sammen for å se turnépremieren av «Vente på Godot» i Harstad Kulturhus og spise middag med ensemblet på 4 Roser deretter.

– Blir du en bedre kulturminister av å se teater?

– Ja.

– Fordi?

– Jeg får oppleve kultur i møte med folk.

I morgen har Anniken Huitfeldt vært statsråd i Kulturdepartementet i sju måneder. Hun mener leseåret har vært det viktigste som er skjedd så langt i år. Bibliotekene skal inspirere dem som leser mindre til å lese mer!

– Hva blir viktig videre?

– Mye, for eksempel revidere og tilpasse åndsverksloven til en digital tid og revidere pressestøtten.

– Din forgjenger holdt en høy profil. Hvordan har det vært å hoppe etter Trond Giske?

– Som jeg sa til Iren (Reppen): Giske la frem en stortingsmelding om scenekunst, jeg lager selvsagt ikke en ny melding. Og nei: Jeg er ingen ryddepike etter ham.

– Snart festspill i Harstad. Kommer du?

– Jeg håper det, men planen for sommeren er ikke lagt ennå,  og jeg reiser nok noe mindre enn Giske, sier kulturminister Anniken Huitfeldt.

Legg igjen en kommentar

