Nei, nei gutt

lørdag 8. mai 2010

 – Det bor en Margrethe Munthe i meg.

– I deg? Du er jo en hund.

– Det får ikke hjelpe. Det er bare sånn det er.

Hunden lufter meg der vi går en tur på stien under  et vakkert kveldslys,  og vi er bare litt våt på beina når vi nærmer oss Stangnes-fortet. Der har barnehagen en lavvo i det hunden og jeg (og kanskje alle) kaller Apeskogen.

Men hva er skjedd?

TRIST. MMS-foto: Tirian McGillicuddy

– Trist, sier jeg.

– Ja, trist som en gammelmons i solnedgang repliserer hunden.

Noen har hatt fest på bålplassen ved lavvoen, og de har glemt å rydde opp etter seg. Her en spritflasker, ølbokser, engangsgriller, pølsepapir og tomme potetgullposer.

– Hvem kan gjøre slikt, spør hunden.

– Nei, si det.

– Betyr det noe at det ligger russekort her?

– Ikke nødvendigvis. Vi skal være forsiktig med å dømme på indisier.

– Men er det lov å være litt Margrethe Munthe?

Da må jeg ta en time out. Margrethe Munthe er hun med barnesangene om at vi ikke skal løpe inn i stuen uten å ta av oss luen. Hun var en viktig del av barneoppdragelsen frem til 1970-tallet, men er senere plassert i skapet for de moralistiske, snerpete og snurpete. Men hva jeg skal si til hunden?

Jeg sier det som det er:

– Det er i orden. Du får lov til å være litt Margrethe Munthe. Dette var ikke pent. Jeg synes synderne bør vende tilbake til åstedet og rydde opp etter seg.

PS For de spesielt interesserte, i arkivopptak:

LUA AV

Tekst: Margrethe Munthe

Nei, nei gutt,
dette må bli slutt!
Ikke storme inn i stua
før du har fått av deg lua!
Glemte du det rent?
Det var ikke pent.

Husk å ta
alltid lua a’!
Ikke kast den, ikke sleng den,
pent og rett på knaggen heng den!
Tørk av foten din
og gå stille inn.

3 kommentar to “Nei, nei gutt”

  1. Lykkelita Says:

    Legg ut på HT! Slike innspill er viktige. Forsøk f.eks. å spørre bussjåføren eller taxisjåføren om bussen MÅ stå på tomgang, om sneipen MÅ kastes på gata, om ungdommer MÅ reise seg for de eldre og handicappede på bussen, om reserverte handicapplasser MÅ brukes av alle, om det finnes et lite ord som heter TAKK!’
    Munthe og de andre trenger en renessanse – eller er det bare vi som begynner å bli gamle og ikke forstår den nye tiden )?

  2. stor Says:

    Munthe dras stort sett bare frem i lyset i forbindelse med de moraliserende sangene sine, men aldri nevnes det at hun har skrevet kjente og kjære barne- og festsanger som 17. Mai er vi så glad i, Hurra for deg som fyller ditt år, På loven sitter nissen (som forøvrig var en ganske radikal julesang da den kom ut), Jeg snører min sekk, Å jeg vet en seter, Vi har en tulle, Å tenk at gråpus har fire små, og så videre…

    Trist at damen skal få et stempel som en kjedelig og trasig moralist på grunn av at Nei, nei gutt og Da klokka klang…


  3. […] skrev jeg (her!) om fest utenfor  lavvoen ved  Stangnes-fortet og et berg av søppel som var […]


Legg igjen en kommentar

