Løpetid

torsdag 15. april 2010
 

GAV TRENINGSRÅD: Porjay Hagen (t.v.) og Aina Lillegård hos Aion Sport inviterte torsdag kveld IK Hind-løper Ronny Kristoffersen for å gi gode råd for mer effektiv løpetrening. Foto: Tina Eilertsen

Annenhver nordmann løper, viser en fersk undersøkelse. Hvordan kan vi trene riktigere?

Det går en ny jogge- og løpebølge over landet. TNS Gallup har gjennomført en undersøkelse for Löplabbet.  52 prosent av alle nordmenn svarer at de løper regelmessig, og to av 10 løper tre ganger i uken eller mer.

Men mange trener lite effektivt. Bare 40 prosent av oss trener intervall eller annen trening med forholdsvis høy intensitet. Dermed forsvinner noe av effekten dersom målet er mer enn frisk luft og en tur i naturen.

­­- Hvis du trener to økter i uka, bør én være svært rolig og en hard, forklarte Ronny Kristoffersen da han holdt foredrag om utholdenhetstrening for 20 fremmøtte hos Aion Sport  i Harstad torsdag kveld. Ronny er Harstads fremste løper. Selv løper han 14 mil hver uke, fordelt på 12 økter.

-De fleste vil få fremgang dersom de trener tre-fire ganger i uka og med riktig intensitet, sa han:

…Tre økter i uka= To harde, én rolig.

…Fire økter i uka= To harde, to rolige

…Seks økter i uka=Tre harde, tre rolige.

Ronny Kristoffersen mener den feilen mange mosjonister gjør, er å trene for hardt når de trener rolig og for rolig når de skal trene hardt.

– Rolig trening bør skje med en puls som som er 55-70 prosent av din maksimale puls. Det meste av den harde treningen bør være så hard at det er like før du går sur og blir stiv, 80-85 prosent av din maksimale puls, sa han. Men heller ikke den harde treningen skal være så hard at det blir et blodslit. Hvis du for eksempel løper intervaller på 1.000 meter med et minutt pause imellom, skal du føle at du har litt mer å gå på ved slutten av hver 1000-meter. Og etter den siste intervallen skal du tenke at du gjerne kunne ha gjennomført enda 1.000 meter. 

PS Mange har lyst til å prøve seg i et mosjonsløp. De store løpsarrangementene rundt omkring kan melde om deltakerrekorder. I Harstad-regionen står Kvæfjord Idrettslag ansvarlig for Harstad Tidende-karusellen. Første løp er det 4.200 meter lange Mathusløpet på Borkenes neste lørdag (24. april).

PS2. Her kan du lese hvordan du kan måle makspulsen din.

Advertisements

Én kommentar to “Løpetid”

  1. Ronny Says:

    Hei Bård.
    Leste Blogg innlegget ditt. Veldig bra. Du har fått med deg det viktigste med foredraget mitt: Intensitets styring og hvordan man bør trene intervaller. Lykke til med treningen din Bård. Gi gass. Sportslig hilsen fra Ronny


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: