Menn på startstreken

lørdag 10. april 2010

Ingen er småsykere, dårligere trent og mer skadet enn voksne menn på startstreken.

Det 42. Hinnøyløpet fra Folkeparken ble tradisjonen tro en senvinterfest for store og små. Noen gikk kort, andre langt, inntil 30 kilometer. Noen gikk på tid, andre uten. Felles for alle er at det ble en flott aprildag, mye kos og til dels et påtrengende slit hvor man innimellom lurte på hvorfor man bedriver sånn selvpålagt selvpining.

– Jeg har ikke rukket å trene mye i vinter, men gikk etpar småturer i påsken.

– Jeg er litt småsjuk.

– Jeg sliter med en skade i foten.

En enkel rundspørring like før start bekreftet det vi vet: Det er ingen det står fysisk dårligere til med enn voksne menn minutter før de skal av gårde i kappestrid med seg selv (og helst med naboen og kollegaen).

Det lett underlige er at så snart røyken fra startpistolen er blåst bort, så ser man bare ryggen til de kranke langt der fremme et sted. Senere er de ikke å se,  ikke før de nydusjet og nybarbert kommer ut av garderoben i det vi andre stavrer oss mot mål.

Jeg konstaterer at i turløp på ski betyr ikke alderen så mye. Erfaring og mange års trening er viktigere,  og det er umulig ikke å bli imponert av folk som husker båtene med bananer etter krigen, men som likevel staker av gårde med en teknikk, kontroll og presisjon som om de var olympiske deltakere på 23. Og styrken sitter i senene!

Nå vel.  Redaktøren gikk Hinnøyløpet for andre gang. Det gikk  fire minutter fortere enn  i fjor.  Dersom jeg klarer å forbedre meg like mye hvert år fremover, betyr det at jeg vil vinne hele stasen i 2019. Bare jeg klarer å holde meg tilstrekkelig småsjuk, småskadet og småtrent.

Hinnøyløpet i bilder og video her!

3 kommentar to “Menn på startstreken”

  1. Agnar Says:

    Må vel starte neste år, og vise ungdommelig styrke…

  2. Jan Johansen Says:

    Flott med dekning av folkefester i travparken og ifm Hinnøyløpet.

    Det jeg stusser på, er at dere presterer å dekke en treningskamp til Harstad Idretsslag, mens Landsås spiller Norgesmesterskapskamp (NM-cup). For å si det rett ut: Dere er faen ikke sanne.

    • Jakob Eitrheim Says:

      Du må skjønne det, Jan Johansen, at her er det snakk om beinhard prioritering. For en sportsjournalist betyr det at han dekker det som er nærmest redaksjonslokalene.


Legg igjen en kommentar

