Påskenøtt VII: Mest om Sara (og en parentes om Bjørnstjerne)

mandag 5. april 2010
 

FORFATTERINNE: Sara Fabricius...men hun skrev under pseudonym.

Siste nøtt herfra,  om  byen hvorfra Bjørnstjerne Bjørnson skal ha rapportert til fru Karoline: «Lite søvn, kun champagne og spektakkel».

Er du på sporet? Da når du kanskje helt frem når du får vite at en av byens mest kjente forfattere heter Sara Fabricius. Hun bodde riktig nok i Kristiania til hun i 1892  som 12-åring flyttet med familien til Tromsø, og det var det hun opplevde her, som ble bakteppet for hennes diktning.

Ifølge «Norges litteraturhistorie»  (Edvar Beyer, Cappelen, 1975) dro Sara i 1905 til Paris for å gå på malerskole. I 1905? Pussig, og her dagens lille omvei:

En antikvitetsforretning i Oslo i 1982. Jeg kikker i hyllene, og ender opp med «Norsk lyrik i udvalg ved Kristoffer Randers», Damm, 1903, mest fordi jeg leser følgende dedikasjon:

Ida Fabricius.

22. april 1906

fra Sara

Jeg løper over gaten til Deichmanske bibliotek, og finner der slektsboken for «Slekten Fabricius fra Faabers» av 1913. Ganske rett: Der finner jeg Sara Fabricius født i 1880, og en Ida Fabricius født året før.

Vi spoler fram til 1995, og jeg leser i avisene at Janneken Øverland skriver den store  biografien om Sara Fabricius. Jeg skriver til henne om opplysningen i diktboken, og får et hyggelig svar tilbake:

Dette gav meg en ganske viktig opplysning om Sara Fabricius, nemlig at hun i hvert fall ikke var reist til Paris i slutten av april 1906.

Slik ble biografien om Sara Fabricius og litteraturhistorien litt mer korrekt, og hvem er så denne Sara Fabricius? Vel, hun er mer kjent under navnet Cora Sandel, kjent blant annet for sin trilogi om Alberte – med miljøskildringer som viste at hun kjente Tromsø meget godt, denne by som allerede Bjørnstjerne Bjørnson oppdaget var full av støy og champagne.

Én kommentar to “Påskenøtt VII: Mest om Sara (og en parentes om Bjørnstjerne)”

  1. Tor Dahl Says:

    Kjaere Baard,
    Jeg er bergtatt av HTs nye web format og did blogg! Takk skal du ha for dyktig og plettfritt redaktoerarbeid!
    Jeg trenger din hjelp for et viktig oppdrag i forkant av et moete med Kongen i mai: Kunne du sende meg historien om Kongestoetten i Harstad? Mer om dette senere!
    MVH,
    Tor


Legg igjen en kommentar

