Påskenøtt V: Snøskred-krim

lørdag 3. april 2010
 
 
 

HERLIG, HERLIG, MEN FARLIG, FARLIG. Foto: Ørjan Kristensen

Allerede Agatha Christie skrev om snøskred («Mord på orientekspressen») , men svaret på dagens oppgave er en norsk forfatter som berører fenomenet i en krimroman mange leser denne påsken. Hvem er han, og hvor vokste han opp?

Dagens oppgave er et barneskirenn, og slik kan livet på fjellet fortone seg i det ene øyeblikket. I det neste kan kroppen bli martret av snø tung som bly, sterk som betong og lumsk som en bakgårdskatt. Dessverre har også denne påsken innebåret ulykker etter snøskred, også med dødelig utgang. Måtte det være over for denne gang. 

Dette er en kort omvei frem mot den norske forfatteren, og selv jeg glemmer aldri datoen 30. april 1999. Dagen var solrik og varm, den 400 meter høye fjellsiden fortsatt belagt av deilig snø som inviterte til årets siste og feiende aketur ned på rumpa, nesten i bare blanke messingen.

Det kunne ha blitt den siste turen overhodet.

Midtveis  ned i forrykende  fart hører jeg et spetakkel bak meg. Det romler og ramler. – Nå kommer raset, rekker jeg nesten å tenke før snøen har innhentet meg, pakker seg, dytter og drar meg nedover fjellsiden. Jeg strittet mot med alt jeg måtte ha av krefter, forsøker å holde hodet over snøen, men trekkes under.

Hvor mange sekunder det tok? 10? 20? Kanskje 30. Da har skredet nådd bunnen av fjellsiden, og skredet avleverer kroppen gjennombanket, sjelen rystet  på en flekk på det nærmeste  fri for snø.

Erfaring? Jeg lærte at man skal lytte til folk som vet og kan; jeg var advart 15 år på rad.  

Men var jeg i en situasjon med panserhjerte? Nei. Panserhjerte er den tilstanden som oppstår hvis man havner i et snøskred og snøen er så tett at man ikke greier å bevege lungene. Da har man fire minutter igjen å leve. Panserhjerte? Ja, det er også navnet på kriminalromanen Jo Nesbø avleverte i fjor høst. Og Nesbø er født i Oslo, men er vokst opp i Molde.

Én kommentar to “Påskenøtt V: Snøskred-krim”

  1. lmarius Says:

    respektløst og usmakelig.


Legg igjen en kommentar

