Jakten på påskefilmen

mandag 29. mars 2010

– Her er en type som ser samme film hver fjortende dag, og ikke hvilken som helst film. Kanskje vi skulle se den i påsken?

Heldiggrisen av en hund ringer meg fra påskeresidensen. Han sitter klistret til solveggen, men vil gjerne plage oss som er satt til å holde hjulene i gang også i den stille uke. Nå vil han gjerne referere hele innholdet i den ferskeste utgaven av D2, et glossy og delikat magasin som følger med Dagens Næringsliv hver fredag.

– Du bør avgjort lese motesidene, her har du mye å lære, sier han.

– Noen konklusjoner?

– Grått er vårens farge for menn.

– Mer?

– Stilen fra filmen «Wall Street» er klassisk, og går aldri av moten, og her er det bilde av en kar som ser filmen hver fjortende dag.

«Wall Street» regissert av Oliver Stone skildrer finans- og meglermiljøet i New York på 1980-tallet. Den var ment som en kritikk av det moderne finanssystemet, og tilfeldighetene ville at den hadde premiere bare én måned etter jappekrakket i oktober 1987. Michael Douglas spilte hovedrollen som den nåde- og skruppelløse Gordon Gekko, som opererte etter livsmottoet «Greed is good» . Til slutt gikk det galt med ham.

Men hva skjedde? Filmen fikk kultstatus i meglermiljøene. Unge mennesker med oppdrift samlet på sitater fra filmen, og de kledde seg – og kler seg – gjerne som skurken Gordon Gekko. Og ifølge D2 ser altså markedsdirektør Kjell Olav Kleiven filmen to ganger i måneden, eller mer presist: Han ser bare filmen til det begynner å gå til helvete med skurkene.

– Jeg blir grepet av filmens driv, ønsket om å bli noe. Ønsket om å lykkes, sier han til DN, og jeg må spørre hunden:

– Synes du dette er noe å fascinert av, at noen har en skurk som idol og ideal?

– Bukseselene hans er fine, da.

– Adolf Hitler, Josef Stalin og Idi Amin hadde også driv og et ønske om å lykkes. Du får én sjanse til. Vis meg din dvd-hylle, og jeg skal si deg hvem du er. Gå inn på TV-rommet, kom tilbake med noe bedre.

 – Jeg ringer deg tilbake om litt.

15 minutter senere, og hunden ringer meg på nytt.

– Jeg har tenkt meg om. Det er én film jeg tror jeg kunne ha sett hverannen uke.

– Og det er?

GJØKEREDET: Filmklassiker fra 1975 - finnes i enhver velassortert dvd-butikk.

– «Gjøkeredet» fra 1975  med Jack Nickolson i hovedrollen.

– Psykiatri?

– Ja, et opprør med feilbehandling og overgrep overfor mentalpasienter. God moral , glitrende spill.

Så har likevel mine forsøk på å oppdra  hunden ikke falt helt på steingrunn.

PS Til høsten kommer Oliver Stone med oppfølgerfilmen «Wall Street – money never sleeps», fortsatt med Michael Douglas i hovedrollen, nå kommet ut etter 23 år i fengsel, straffet for innsidehandel og bedrageri.

Legg igjen en kommentar

