Plutselig tilbake

tirsdag 23. mars 2010

SJELDEN STILLE I STUDIO: Karen Marie Berg. Foto: Vibeke Lund Pettersen/NRK

– I Harstad sier vi gjerne NRK Tromsø.

– Det er dårlig gjort, og akkurat Harstad har vi lite dårlig samvittighet for. Derfra har vi ofte innslag, sier Karen Marie Berg.

Hun er en av vertene som veksler på å vekke oss med de nye morgensendingene fra NRK Troms og Finnmark, som går  mellom 06.03 og 09.00. Men hva er egentlig nytt?

– Vi skal gripe dagen, ha mer fart, være til stede – og selvfølgelig ha musikk.

– Merker lytterne endringene?

– Jeg håper det , vi merker det i alle fall sjøl. Det er mer hektisk.

– Bursdagshilsningene til ho Gunda på 90 i Salangen er ikke der lenger.

– Nei, det får dere i avisene ta seg av.

– Kari Bremnes hører vi til gjengjeld hver gang du har sending.

– Det er tilfeldig. Det er en musikkansvarlig i Trondheim som velger ut musikken, så når vi spiller Kari Bremnes i Troms, gjør de det i Hordaland og Buskerud også.

Har du noe mot det?

– Nei, jeg er Norges største Kari Bremnes-fan.  En gang skulle jeg intervjue henne, men da ble jeg stum.

– Kan det være mulig?

Karen Marie Berg (30) er journalistutdannet gratangsværing med fartstid fra avisa Fremover i Narvik. Hun klarer seg likevel forbløffende bra i Tromsø, og nylig sørget Helge Nilssen fra Senja for å opprette en fangruppe for henne på Facebook: «Vi som syns at ho Karen Marie Berg i NRK-Troms gjør oss i godt humør».

– Jeg ble paff, nesten redd med en gang, men det er jo fantastisk hyggelig da.

– Hvor mange fans har du fått?

-Jeg har ikke sjekket på noen dager. 200, kanskje. (Rett svar: 231)

– Hva tar du for å komme i så godt humør så tidlig om morran?

– Ingenting.  Blodet mitt er sånn. Det bobler.

– Du pleier avslutte morgensendingene med å si at du plutselig er tilbake. Når?

– Etter påske. Men jeg skal ha innslag på Førkveld hos NRK1 i dag (tirsdag), og ha radioinnslag  i morgen. Men skal du ikke spørre hva jeg synes om Aksel Lund Svindal?

– Nei.

MORGENSENDING: Karen Marie Berg har akkurat beskrevet Ketil Høegh (53) og Hallvard Holmen (43) som mannfolk "godt opp i åran". Foto: Vibeke Lund Pettersen/NRK

Legg igjen en kommentar

