Hundevakta

lørdag 20. mars 2010

Stemningen ble bisk. Noen bjeffet, og en av parkeringsvaktene var definitivt for mild.

– Hvor skal du, myste hunden da jeg kledde på meg lag på lag med klær i morges, og toppet det hele med en kledelig andøybunad (varmedress).

– Jeg skal på internasjonal hundeutstilling i Medkila.

– Hvorfor får ikke jeg bli utstilt?

– Du ville gå amok, og er ikke vi enige om å være mot mister- & missekåringer? Dessuten skal jeg bare være parkeringsvakt. Det kalles dugnad.

– Dugnad? Glad jeg slipper, konkluderte hunden, krøllet seg sammen i sofaen foran NRKs sportslørdag og en pakke førpåskeskokolade. 

PLUKKSER BÆSJ: Aleksander Haga (til venstre) og Thomas Johansen var sendt ut for å plukke opp hundebæsj (og litt svensk bajs) på gangstiene i Medkila.

Håpet mitt for dagen var å kunne ikle meg en politiautoritet og bli utstyrt med walkie talkie. Planen var denne: Dersom det kom en kar jeg ikke likte og det var flust av ledige parkeringsplasser, skulle jeg likevel være avvisende, og jeg drømte om denne ordvekslingen:

Jeg: – Det er fullt.

Han: – Jeg ser jo at det er plass.

Jeg: – Når jeg sier at det er fullt, så er det fullt.

Krysset Maistuevegen-Linakeren lørdag formiddag. Hundeutstilling i Krafthallen, og oppe ved hallen er det (kors på halsen!) ikke antydning til ledige plasser. Jeg har fått i oppdrag å gi beskjed til bilistene på tur opp om at det er fullt, og sende dem til Medkila-skolen (hvor det også er fullt) eller til parkeringsplassen ved kirka (kirken sier gjerne at den har plass for alle).

Jeg synes refleksvesten med teksten Norsk Kennel Klubb 1898 gir skuffende lite autoritet der jeg står, og jeg blir imponert av de kreative begrunnelsene sjåførene gir for å slippe forbi meg:

– Jeg skal bare hente noen.

– Jag har en hund som måste bajse.

– Jeg skal sette av kona.

– Jeg har ondt i kneet.

– Ungen i baksetet har høy feber.

– Hjulet på barnevogna har falt av.

– Jeg skal bare hive av en hund.

– Jeg skal i ilden om ett minutt.

– Jeg kjører drosje.

-Jeg har astma.

– Jeg er veterinær.

– Jeg har kjørt från Storuman.

– Jeg har parkeringsbevis.

– Jeg skal jobbe i kafeen

– Jeg skal levere en kake.

– Jeg skal levere en ….. mengde blomster.

– Jeg har ei kjerring som skal på øyelysing.

– Jeg må hente minibankkortet som jeg mistet der oppe i morges.

– Jeg kommer fra Forbundet.

Men lot jeg meg overbevise?

Ja, og en kar som gikk forbi på gangstien kommenterte da jeg en lot en dame passere uten god grunn:

– Fjeska ho dæ?

– ?

– Pjeska ho dæ?

Jeg skjønte ikke hva han sa, men forsto hva han mente.

– Ho lurte dæ. Du skal passe dæ for tisper som har løpetid.

Nå vel. Noen klarte jeg å få til å snu, og det ble litt gneldring, inntil jeg fikk telefonisk beskjed fra sjefen for det hele:

– Det har løsnet her oppe, nå er det bra med ledige parkeringsplasser.

En mye hyggeligere jobb fulgte. Jeg følte meg som en St. Peter som slipper Gud og hvermann gjennom Perleporten uten et eneste kritisk spørsmål, og stemningen ble riktig påsketrivelig. Jeg fikk hilse på en labrador fra Stavanger, og mener bestemt at den både skarret og bar frem bløde konsonanter. Da var det vanskeligere å kommunisere med den finske lommehunden som kom med sin Mummi-pappa. Jeg tror de kom fra et sted nær Karelen. I alle fall kunne det virke sånn på dialekten hos både hund og herre.

Hundeutstillingen i Krafthallen fortsetter søndag morgen. Jeg ønsker hunder, hundeeiere, arrangører og parkeringsvakter lykke til.

Én kommentar to “Hundevakta”


  1. Foretok redaktøren en kvasi-vitenskaplig statistisk undersøkelse av hvilke bilførere som var mest frempå og aggresive i sine forsøk på å fremme unntak fra generelle regler på egne vegne? Kan redaktøren bekrefte eller avkrefte myten om at personer som kjører tyskproduserte biler eller SUVer er verre enn gjennomsnittsføreren?


Legg igjen en kommentar

