Bevinget kamp på høyt nivå

torsdag 18. mars 2010

Harstad-spurven Norwegian Express gir seg og skifter navn.  Kanskje klokt det, for i buskene lurer en kar med dom på 60 års fengsel i USA.

GAMMELT NYTT: Avisartikkel i Dagbladet, august 1981

Det ble baluba da det ble kjent at det nye nordnorske flyselskapet med base i Harstad ønsket å kalle seg Norwegian Express. 

Bjørn Kjos i et annet flyselskap med nesten samme navn likte ideen om et Norwegian Express dårlig, og forleden inviterte Gøte Aspen til en idédugnad for et nytt navn (skjønt her passer hugmundaflugir bedre enn det nynorske brainstorming).

Og hvem vet, hadde de nordnorske flygründerne stått på sitt, kunne de også ha fått å gjøre med en kar ved navn Thore Henki Holm Hansen. Han etablerte Norwegian Airlines i 1992, og saksøker ifølge Dagens Næringsliv Norwegian for påstått tyveri av internettdomenet norwegianairlines.no.

Thore Henki Holm Hansen? Jeg husker den karen, og takket være en ytterst velvillig researcher i arkivet hos Dagbladet, får jeg tak i et avisutklipp fra august 1981. Her skriver jeg:

Thore Henki Holm Hansen (36) oppholder seg i Norge. Holm Hansen stakk av fra et rettsmøte i Fort Lauderdale i Florida 19. mai. Her ble han dømt til 60 års fengsel.

Holm Hansen er geriljatrener for Haitis frigjøringsråd og tidligere president i den halvkriminelle organisasjonen «The Outlaws» – USAs beryktede motorsykkelbande.

Holm Hansen er tidligere dømt for medvirkning til drap. Han har til sammen sittet fem år i fengsel.

Skrev jeg, men gutta på desken i Dagbladet var slett ikke fornøyd med det jeg leverte.  Oppdraget jeg hadde fått  var dette: – Holm Hansen er i Oslo. Finn ham.  Intervju ham!

Jeg ringte hit og dit, løp ut gatelangs, og ringte på nytt; fikk bekreftet at han samme morgen var ankommet byen, og sannelig, der klarte jeg å finne ham,  midt på Karl Johan.

Men han ville ikke la seg intervjue, hadde lovet seg bort til Vi Menn, og da han nektet, skjønte jeg straks og med en gang at han mente det han sa.  Det eneste jeg fikk ut av ham,  var at han samme kveld skulle til København. For å besøke slekt, sa han.

Så var jeg neppe en hardtslående, pågående journalist som insisterte på et intervju; snarere engstelig og forsiktig, og artikkelen om den beryktede gangsteren ble da også tonet ned på trykk. Litt nytt, ingen spenning.

Budskap her og nå? Det er ikke sikkert entreprenørene bak Norwegian Express burde ha følt seg aldeles trygge dersom den nå 65 år gamle Thore Henki Holm Hansen hadde ankommet Harstad for å få enerett på flynavnet Norwegian. Bjørn Kjos er ikke enkel å slåss med, men det er ikke sikkert at Holm Hansen ville ha vært enklere å håndtere.

Bedre da å kalle selskapet sitt Banana Airlines eller noe annet bevinget. Kai Kiil ser ikke så farlig ut.

Legg igjen en kommentar

