– Mett, varm og tørr

mandag 15. mars 2010

Når man er fra Røst, lar man seg ikke skremme av hav på alle kanter.  Men i et møte med et 300 meter langt lasteskip

AVBRUTT FOR TIDLIG: Rune Ellingsen skulle avslutte sin fire år lange seilas i august. Den fikk en brå slutt i Det indiske hav torsdag. Her er han fotografert etter å være blitt reddet. Foto: Privat

måtte selv Rune Ellingsen gi tapt.

Studentene fra Journalistutdannelsen i Bodø ved begynnelsen av årtusenskiftet dukker opp både her og både der. De fleste av dem har havnet i respektable jobber (i den grad journalistikk avtvinger respekt);  jeg ser dem i aviser, hører dem i radio og ser dem på TV. 

Så  er det én som har seilt helt andre vannveier, og jeg burde ha skjønt det allerede den gang at her var noe helt annerledes: På det offentlige  herretoalettet hos journalistutdannelsen på Mørkved fikk han skrudd opp eget stativ for sin tannbørste og sitt tannglass.

Rune Ellingsen (35) fra Røst lengst sør i Lofoten har seilt med  «Underveis» i snart fire år, men torsdag gikk det aldeles galt i Det indiske hav. Etter 24.000 nautiske mil traff et lasteskip på flere tusen tonn baugen på den smekre seilbåten. Rune klamret seg fast til båten, og etter 45 minutter ble han berget av det danske lasteskipet «Safmarine Kariba».

I går ankom Rune Singapore, og fra Sjømannskirken der hadde vi i kveld denne utveksling (lett redigert):

17.32: Bård: – Noen gjør hva som helst for å bli kjendis?

17:32 Rune: – Ja, du må ikke snakke! Fikk faktisk mail fra Se og Hør i morges! Da følte jeg at bunnen var nådd… og ikke i Det indiske hav!

17:33 Bård: – Første spørsmål er naturligvis på Arne Scheie-vis: Hva føler du nå?

17:35 Rune: – Akkurat nå så føler jeg meg helt topp. Mentalt utslitt og litt tom, men samtidig nydusjet, mett, varm og tørr.

17:35 Bård: – Hva driver en ung mann fra Røst til å seile i fire år?

17:35 Rune: – Jeg har en overutviklet eventyrlyst og et kall til å gå utenfor den opptråkkede stien, noe som sikkert kommer av å ha vokst opp på Røst. Så elsker jeg havet, og alle de flotte opplevelsene jeg har fått underveis. Vi var to barndomsvenner som delte dette, så forlot han meg i Darwin. Så de siste 3.600 milene av totalt 24.000 mil har jeg seilt alene.

17:36 Bård: – Hvor er du nå, og hvor går reisen videre?

17:37  Rune: – Jeg er på Sjømannskirken i Singapore, der jeg samler krefter og organiserer meg. Jeg har fått meg flybillett hjem til Røst torsdag, og gleder meg enormt til å se kjente ansikter og et kjent sted igjen.

17:38 Bård: – Skal du fortsatt bli journalist når du blir stor?

17:38  Rune: – Jeg planlegger bok, og begynner det arbeidet nesten med en gang, så får vi se. Jeg har vært journalist mer eller mindre sammenhengende siden 1996, med studieavbrudd og litt hist og pist. Jobbet som fotograf og pressemedarbeider i Flyktninghjelpen og NATO innimellom, men det er jo tilgrensende oppgaver. Men hva jeg skal gjøre når jeg kommer hjem, står helt åpent. Det skal jeg bruke de neste ukene til å finne ut av.

17:39 Bård: -Ha en god dag i Singapore! 🙂

17:42 Rune: – Bilde sendt!

Legg igjen en kommentar

