Gratulerer, Tonje

søndag 7. mars 2010

VINNER: Tonje Unstad vant Spellemannprisen i går. Her er hun fotografert i Kulturhuset i Harstad i mars 2007, som førstefiolinist for Jan Eggum. Foto: Børge Hoseth

Gratulerer, Tonje Unstad, gratulerer med en fortjent Spellemannpris.

Les mer om seieren her!

Tonje Unstad besøkte  Harstad kulturhus i mars 2007. Jeg kunne da berette det følgende i Harstad Tidende:

Rødvinsrock

Tonje Unstad henførte sitt hjemmepublikum. Jan Eggum klarte seg også bra.

Platekompaniet Kirkelig Kulturverksted plukker på øverste hylle. I fjor valgte det Tonje Unstad fra Liland i Evenes. Nå har Rikskonsertene gjort det samme: Pekt på Tonje, som turnépartner for en mollstemt gammel breiflabb fra en av regnbyene på Vestlandet. Onsdag kveld var det konsert på hennes hjemmebane.

Det var Tonje som viste vei, med sporet fra debutplaten «Sett» som er mest spilt på radio: «Uoppnåelig.» 1 time og 45 minutter senere, etter singelnummer, duetter, tørrvittige blødmer fra herren og fellesopptredener, doble trampeklapper og ekstranummer kan mamma Siv puste ut: – Dette var bra.

Det var det. Tonje stråler ut en sjarmerende spilleglede og en Ronja Røverdatter-selvtillit som er nødvendig for å matche en bergenser som mener herrene Sunde, Sivertsen og Nilsen (i the real Gitarkameratene) var hans akkompagnatører. Konserten er rubrisert som visesang, og da kan man i alle fall for Tonjes del nynne på et utvidet visebegrep. Her er det vakkert rolige, men også det som slår over i jazz, latino eller den kraftfulle rock, men med en smak av poetisk rødvin attåt.

At Tonje var lett forkjølelsesrå i stemmen, trakk slett ikke ned, og hun har et bredt register å spille på, fra det blåtime-vare til det nordnorsk barske og burleske – via en helt herlig Birgit Strøm-aktig vuggesang om spøkelsene under senga som ikke der, eller kanskje bare litt.

 Og Eggum er den han var, er og kommer til å bli. Kjent fra Kirkenes til Farsund gjennom 30 år, med en slager-backlist som det er få forunt å kunne vise til. Her var kjente radiohits som «En natt forbi» og «Hvor er alle heltene» – men også kommende nitime-låter om tidstyvene som stjal hans liv, og om pappa, som kanskje kommer hjem. Han gjør nok ikke det.

Forrige gang jeg hørte Tonje synge, var på fest hos felles bekjente for halvannet år siden. Jeg ble sjokket over stemmen, men visste ikke at hun skulle bli plateartist, så jeg kastet meg uti en duett. Senere har hun foretrukket Jan Eggum. Det var et forholdsvis klokt valg.

2 kommentar to “Gratulerer, Tonje”

  1. Svein spjelkavik Says:

    Følger bloggen din med glede Bård, og idag var det serlig fint å lese dine betraktninger om Tonje. Jeg gratulerer Tonje, jeg og, men på en dag som idag i lykkerusen over en triumf for ei som ror alieina, vil jeg også sende elektronisk roser til avtroppende festpillektør Birger. Han ga Tonje sceneplass lenge før TV 2, NRK og Spellemannskommiteen oppdaga henne. Moddi, Katrine Strøm, Ragnhild Furubotn er bare noe av navnene som Harstad og Nord-Norge er blitt introdusert til av Carlsen, Eriksson og Co. i FINNs oppmerksomme stab.
    Forøvig ser jeg at Tonje også i år kommer tilbake til NUK++, et av Festspillenes viktigste programposter. Kanskje blir det ny duett med Michalsen. Det fortjener Tonje.

  2. johnny kristiansen Says:

    Leste egentlig ikke hva du hadde skrevet Bård, men vil bare slutte meg til rekkene av gratulanter. Tonje er en av mine favoritter. Jeg kjøpte cden straks den kom ut. Den første fikk jeg tak i etter en Tonje- Jan (eggum)- konsert på Skarven i tromsø for et par år siden. Utmerket!

    Tonje er en av de beste ambassaDører vi har i Hålogaland! Gratulerer til henne og jeg ser fram til fortsettelsen!

    Johnny K.


Legg igjen en kommentar

