Litt om Sponheim og pittelitte om hans temporære Venstre-hånd fra Harstad

torsdag 4. mars 2010
 
 
 

FIKK ETTER OMSTENDIGHETENE LITEN KONTAKT: Grethe Stave fra Kanebogen (og LA).

Sorry, gutter, og enda tydeligere: Beklager, jenter. Jeg kan ikke noe for det. Jeg liker Sponheim. Lars Sponheim.

FALT PÅ SIN POST: Lars Sponheim

Nei, det er ikke fordi den kåteste væren hans heter Bjarne Håkon Hanssen. Det er heller ikke fordi sosiodialekten hans er så gyselig fascinerende; en krysning av bred haldendialekt og smekkert, landbruksøkonomisk hardangermål.

Jeg liker Lars Sponheim fordi han så tydelig sier det alle tenker: Politikk handler om makt. Det handler om å ta posisjoner og om å utnytte dem – til beste for det man tror på dypt og inderlig. Politikere ønsker makt primært fordi de tror på ideer og ideologier, og vil ha posisjoner for å bringe verden i den retning som de mener verden bør gå. Jeg tror altså ikke at politikere søker makt i første rekke for massere egen selvfølelse eller fylle egen lommebok eller noe i den retning; da hadde de blitt aksjemeglere i stedet: Politikere i Norge er jevnt over intelligente mennesker. Jevnt over? Nei, ikke et, ikke ett stygt ord om Per Sandberg her.

Landet mistet en verdifull politiker da Lars Sponheim tok fri de to siste dagene før valget, i en sikker tro på at seieren var vunnet. Det endte med vantro og nederlag. Jo, Lars Sponheim sank med flagget til topps fordi det var hans absolutte nei til Fremskrittspartiet som en del av den borgerlige regjering som knekket ham. Det går an å være enig eller uenig i om det var et klokt standpunkt, men i alle fall representerte han en ikke-opportunisme som det står respekt av.

Harstad Tidendes politiske redaktør Odd Rikard Olsen skriver en kommentarartikkel om Sponheim i fredagsavisen, knyttet til vårens bokutgivelser om og dels av Sponheim. Her skriver Odd Rikard blant annet:

Fylkesårsmøte i Troms Venstre på Grand i Harstad den siste januarhelga i 2004.

VILLE KASTE SPONHEIM I 2004: Harstad Venstres Jan Fjellstad

Denne vinteren hadde Venstre vært en slagmark. Kruttrøyen lå fortsatt lavt over partiet da Lars Sponheim kom til en vintertung utgave av perlen ved Vågsfjorden. Her ble han tatt imot av en de fremste våpendragerne til Olaf Thommessen, nestlederen som hadde meldt sitt kandidatur til det ledervervet Lars Sponheim så visst ikke ville forlate.

Jan Fjellstad var leder i fylkespartiet og medlem av valgkomiteen foran Venstres landsmøte. Han hadde brukt hele vinteren på å rydde Lars Sponheim av veien som Venstre-leder og sette inn nestleder Thommessen.

– Det var dumt. Jeg er skuffet, sa Jan Fjellstad da det ble klart at Thommessen likevel ikke ville utfordre Sponheimen, som derfra kunne surfe inn til en ny periode som leder

Les hele kommentarartikkelen i avisen fredag. Jeg skriver ikke mer om den, men heller om Sponheim og damene. Eller i alle fall om en dame fra Harstad.

Andenes, 1998: – Jo, det var interessant. Det var morsomt, men det var slitsomt, men vet du hva? Jeg fikk ikke kontakt med ham?

– Med hvem?

– Med Sponheim.

Fortalte Grethe Stave.  Venstre-politikeren fra Kanebogen (og Narvik og Los Angeles m.v.), da og nå bosatt ytterst i verden nordvest på Andenes.

Sponheim var den geniale politikeren, sa Grethe. Han hadde analysene, og han hadde de politiske svarene. Men han evnet ikke å kommunisere med sine nærmeste. Han så over henne og forbi henne da Grethe var på hans kontor, stilte aldri et spørsmål om henne og det livet hun førte.

Fortalte Grethe Stave den gang, og det er gjenfortalt i avisene i dag, basert på det Grethe og  hennes kvinnelige kolleger har fortalt.

Og lærdommen? Dette har jo vært en altfor lang blogg. Jeg burde ha avsluttet for lengst. Gitt en feiende avslutning. Satt et punktum.

Det er vanskelig. Jeg tror lærdommen er at politikere er som folk flest, og som det het i avslutningsreplikken i filmen «Some like it hot»: Nobody is perfect! (Se her!)

Dessuten tror jeg ikke det er et punktum for Sponheim. Ungsauen er bare 52. Han har i høyden satt et semikolon. Og kanskje et skjevt smiletegn. 🙂

Én kommentar to “Litt om Sponheim og pittelitte om hans temporære Venstre-hånd fra Harstad”


  1. Jeg vil savne Sponheimen. Mannen var kanskje brautende og tok mye plass sett i forhold til partiets oppslutning, men politikk er ikke bare matematikk og innbyrdes styrkeforhold. Der Siv Jensen til stadighet forsøkte å spille indignasjonskortet over at de andre ikke-sosialistiske partiene tok FrPs velgere for gitt, viste Sponheim over halvannet tiår at man trengte ikke være så mange for å få betalt, bare man plasserte seg riktig. Rett nok kunne Sponheim tidvis oppleves som stutete, men det var en ærlighet i det han sa på godt og vondt, en ferdighet som etterhvert er betydelig undervurdert i politikken. Selv har jeg aldri stemt på Sponheim, men partiet hans har alltid vært et av de tre alternativene jeg har vurdert siden han gikk over fjellene fra Ulvik en høstdag i 1993. Jeg vil savne ham i rikspolitikken og håper han kan pensjoneres til Fylkesmannsboligen på Årstadvollen som en frittalende utgave av arten, slik Willoch var det i Oslo og Akershus.
    Om der finnes et liv etter døden for Sponheim? Selv tror jeg ikke det. Etterveksten i eget parti på riksplan synes for svak. Trine Schei Grande eller kollegaen fra Bekkestua som jeg ikke skal nevne med navn, fordi ingen ville visst hvem hun var andre stortingsperioden til tross (Borghild Tenden), har etter mitt syn ikke egenskapene til å løfte partiet. Jeg tror det vil falle ut i sin helhet ved neste korsvei. Polariseringen vil gjøre det trangt for sentrum, og Venstre har ikke en menighet som KrF. Men jeg håper jeg tar feil. 3 År er lang tid i politikken, og vi trenger et liberalt alternativ som minner oss om at liberalisme ikke bare er en økonomisk filosofi forfattet av en Skotte i det syttende århundre.


Legg igjen en kommentar

