Nei, denne er ikke stor

lørdag 27. februar 2010
 

EKSEMPEL PÅ EI IKKE STOR KVEITE. Foto: Stolt sønn

Hva skal du gjøre i morgen? Ganske mange vil svare: Isfiske!

Vi har dilla på så mangt. Noen sverger til bridge, andre til makrameknytting, skiturer eller bygging av husmodeller med fyrstikker eller binders. Vi lager og vi samler, noen vil ha pulsen opp, andre vil ha den ned. Noen vil ha avkobling, andre tilkobling. Hobbyen kan du drive alene, eller du kan søke et sosialt fellesskap – dersom du er der.  Ifølge Aftenposten finnes det minst 12 klubber i verden for folk som er lidenskapelig opptatt av den bensindrevne Zippo-lighteren. Internett har revolusjonert mulighetene til grenseløs hobbyutøvelse. På et blunk kan du finne noen å spille sjakk eller curling med i Argentina eller Tsjekkia. 

Og vi begriper ikke alltid folks valg av hobby. Selv tilhører jeg dem som ikke forstår at det kan være noe å stille seg ved et vann eller en elv for å lure fisken som svømmer der. Det finnes da nok av fisk å få fatt i de de fleste matvareforretninger. Jo, jeg ble en gang lokket til laksefiske på Vestlandet, og ja, hvis du først spør, så tok jeg en laks på 11 kilo i løpet av fem minutter – på stang i Gloppenelva.  Men ga det mersmak? Nei. Jeg har fisket for siste gang.

Så er jeg neppe på linje med folk flest her. Det er faktisk sånn at fritidsfiske er en av de viktigste og mest utbredte friluftsaktivitetene i Norge. Omkring halvparten av den voksne befolkningen fisker en eller flere ganger i året, melder Direktoratet for naturforvaltning.

Det ramlet inn en epost i innboksen hos Harstad Tidende i går. Det var en stolt sønn som sendte bilde av ei storkveite tatt på isfiske i en fjord ved Harstad.  Han mente absolutt at dette var noe som burde deles med avisens lesere.

Så ringer jeg storfiskeren selv, men han synes det er lite å snakke om.Kveita var ikke stor, bare 25 kilo.

– Jeg ville bli utflirt dersom jeg stilte meg opp for å skryte av dette. Fiskerne her tar mye større kveite, sier mannen, som jeg altså lar være anonym.

Det er ikke bare under OL konkurransen er hard. Lykke til med hobbyen din i helga. 

Vegard Ulvang gir tips om isfiske hos nrk.no her.

Legg igjen en kommentar

