Stolthet og fordom

lørdag 20. februar 2010
 
 

 

SPORT FOR HELTER: Langrenn. Foto: Ivar Hjelvik

Så var det altså kontroversielt å påstå at en olympisk mester i langrenn er en større idrettsutøver enn en mester i kjøring nedoverbakke.

– Nå har du dummet deg ut igjen.

Hunden har vært innom Facebook, og synes lite om denne oppdateringen jeg skrev i går kveld: «Jubler for Marit Bjørgen, og er søkkimponert over Kristin Størmer Steira; førr ei dame. Og vi tar også – for medaljeoversiktens del – med oss et gull i alpint, selv om det skjer i nedoverbakke og derfor er en prestasjon som ikke når langrennsjentenes til leggen.» 

– Og ikke bare det. Mange reagerte, og hva svarte du?

– Ja, hva svarte jeg?

– Du skrev at alpint er for pappagutter fra Bærum, og derfor kan alpinistene aldri bli folkehelter i Norge. Hvor dum og arrogant går det an å bli?

Kors på halsen: Jeg skrev ikke for å provosere: Jeg trodde det var så innlysende riktig det jeg mente og følte, der jeg innbilte meg at 99 av 100 nordmenn vil være enig i at medaljer i alpint teller vi med  kun for  at Norge skal komme langt opp på medaljelistene, men at de prestasjoner som begås, altså ikke når langrennsvinnernes til leggen.

Roald Amundsen og Helmer Hanssen hadde ikke hjelp av snøscooter da de gikk til Sydpolen. Dersom det er slik at alpinister er i ferd med å få heltestatus her i landet, vil jeg tolke det som et tegn på forfall i det norske samfunn.

Når begynte vi å kalle koordineringsfantomene i tv- eller pc-spill idrettsutøvere? (Jo, jeg vet at det kreves lårmuskler i tillegg i alpint). Jeg vil  plassere alpinistene i nærheten av samme bås som dem som leker med Playstation eller bedriver motorsport; det har lite med virkelig idrett å gjøre.

Den dagen alpinistene må løpe opp bakkene de skal kjøre ned etterpå (og tiden opp teller med), skal jeg revurdere standpunktet mitt.

– Hvor forstokket fordomsfull går det an å bli, sukker hunden, kryper enda litt lenger inn mot ovnen.

3 kommentar to “Stolthet og fordom”

  1. Jørn Indresand Says:

    Hmmmm, Bård. Jeg inviterer deg herved til en tur ned utforløypa i Narvik. Du skal få låne ski hos meg, med gode kanter og god gli. Deretter kan vi ta en tur i Kobberstadløypa, så kan vi ta en liten prat etterpå om hva som var tøffest. (Jeg ordner heiskort, slik at du slipper å gå opp bakken først) Schnakkes 🙂

  2. Frank Martin Skogan Says:

    Er heller ikke søkkinnponert over Aksel lund svindals gull:-) herregud så noen kor bratt den bakken var? E det rart han kom fort ned?
    Bjørgen, derimot! Ho sliter seg bortover flatmarka:-)


Legg igjen en kommentar

