Begjærlige Bodø

tirsdag 9. februar 2010

Hva er galt med Bodø? Ingenting? Hva er galt med Høgskolen i Bodø? Slett ingenting.

Gårdagens blogginnlegg «Nok med ett universitet i Nord-Norge» har avstedkommet reaksjoner. Hvorfor bryr Harstad Tidende seg om en strid mellom Narvik og Bodø? Hva har jeg mot Bodø og Høgskolen i Bodø? Det var disse spørsmålene reporteren fra NRK Nordland var opptatt av i ettermiddag.

Til det første er svaret dette: Her i Harstad befinner vi oss i en utkant i Troms, og vet hvilke ulemper slikt innebærer. Narvik ligger i utkanten av Nordland, og erfarer regelmessig at det knapt er en drømmeposisjon.  Slik deler de to byene en felles på-kroppen-opplevelse av at fylkesgrensen hemmer utviklingen i vår region, og som gode naboer gir vi beskjed når den andre utsettes for overgrep.

Til det andre er svaret dette: Jeg har ingenting mot Bodø, og spesielt ikke mot Høgskolen. Jo, det er litt underlig at skolen ble plassert 13 kilometer fra sentrum i retning Sverige;  vennlig sagt kan slikt oppfattes som et tegn på ambisjoner, mer realistisk kan det være å si at lokaliseringen innebærer en anelse stormannsgalskap. Så kjenner jeg skolen godt etter regelmessige opphold der som lærer gjennom mange år ved Senter for journalistikk. Jeg vet at studietilbudene her er på høyde med det beste i innland, og langt over det som er nivået i utlandet, og jeg har en begrunnet oppfatning av at skolen også ellers holder et solid høgskolenivå.

Men betyr det at Høgskolen bør bli et universitet? Ikke nødvendigvis, selv om det selvsagt vil styrke bodøværingenes selvfølelse og redusere deres mindreverdighetskompleks overfor Tromsø dersom Nordlands hovedstad  får sitt eget universitet. Det kan være spesielt viktig foran fotballsesongen som nå kommer. Men bør slikt skje på bekostning av en høgskole i nabobyen Narvik, som har utviklet spissete teknologiske tilbud i kontakt med universitetene i Tromsø, Trondheim og Bodø? Nei. 

Akkurat det poenget synes jeg det er nødvendig  å gi beskjed om her fra sidelinjen.  Tvangsekteskap er sjelden et vakkert skue, og i tilfellet vi står overfor, har faktisk bruden intime forbindelser med tre andre, uten å ville binde seg til fast følge. Og hun avviser blankt enhver tilnærming fra den fjerde. Da bør hun slippe å bli giftet bort.

«Svartbaken er ofte på tokt der han tek både egg og fugleungar,» heter det hos Wikipedia om svartbaken, eller stormåsen som han også kalles.

7 kommentar to “Begjærlige Bodø”


  1. Bra skrevet og en viktig debatt! Om NRK-Nordland ikke skjønner hvorfor en redaktør i en regionsavis som er nabo til Narvik bryr seg, så vitner det mer om intellektuellt forfall og navlebeskuelse i Bodø enn i en herværende avisredaksjon. Altfor lenge har den såkalte Hålogalandsregionen lidd under å være utkantkommuner i henholdsvis Troms eller Nordland. Det at HT tar opp slike ting blir nok lagt merke til også i Narvik og er byggende for regionen. For å gjøre salige Jan P. Syses ord til mine; Vi må henge sammen eller bli hengt hver for oss.

  2. Stig Johansen Says:

    God sagt om et viktig tema som berører alle som ikke bor i Bodø.

  3. Anders Says:

    Det blir jo framstilt som om Bodømiljøet har lyst til å innlemme Narvik og Nesna under seg selv. Det er jo ikke slik det er, dette utvalget som har foreslått det er et nøytralt utvalg som ikke Høgskolen i Bodø har noe med.

    Ellers må det sies fra en utenforstående at Hålogalandsregionen virkelig ser ut til å ha nok med «seg selv» for tiden, og at det er de med sine utspill som må være plaget av mindreverdighetskomplekser, særlig mot Bodø. Det er jo folk fra Hålogaland som f eks prøver å tilrøve seg 800 arbeidsplasser som pr i dag befinner seg i Bodø. Redaktøren i HT beviser jo også stadig sine egne mindreverdighetskomplekser med sine utsagn mot Bodø.

  4. Jan Says:

    Her er det bare en ting å si – dette oser av mindreverdighetskomplekser og misunnelse. Dessuten snus fakta på hodet. Det såkalte «Bodømiljøet» er såvidt meg bekjent ikke ute etter å ta arbeidsplasser fra det såkalte «Hålogaland», mens Harstad/Narvik beviselig er ute etter å tilrane seg de ca. 1000 arbeidsplassene som hovedflystasjonen sysselsetter i Bodø.

    Høgskolen i Bodø ligger kun ca. 10 km fra Bodø sentrum/glasshuset – og ikke 13 km som redaktøren til stadighet påstår.

    Redaktøren ønsker på alle måter å framstille Bodø negativt og ufordelaktig, samtidig som han roser Tromsø opp i skyene. Hva man liker eller ikke liker får så være, men at en person i en slik stilling argumenterer på sandkassenivå er under det man kan forvente. Som nordlending fra et av Nordlands mange distrikter, kjenner jeg meg hvertfall ikke igjen i redaktørens mange nedlatene karakteristikker av Bodø. Det kan umulig stå særlig bra til der oppe i Harstad?

  5. Stig Says:

    Samfunnsperspektivet redaktøren legger for dagen er fordummende. Verden handler om mer enn «bymiljøene», selvfølelse og mindreverdighetskomplekser.

  6. Ann Says:

    Selv om jeg ønsker Bodø alt vel, så fremstår hele universitetsplanen for meg som latterlig. For noen år tilbake så senket departementet kravene for å få status som universitet, med ønske om teoretisk oppgradering av UoH-sektoren. Resultatet ser vi i dag: HiBo oppfyller kravene for å få universitetsstatus, men kommer i så tilfelle til å bli Nord-Europas svakeste universitet. Derfor, hvis Tora Åsland har fornuft nok, så avslår hun søknaden fra HiBo med begrunnelse at PhD-akkrediteringen er for spredt/tynn. Alternativt, og kanskje bedre, dersom HiBo har skamvett, så unnlater de å søke om universitetsstatus i utgangspunktet. Dessverre ser alternativet ut at den foreslåtte løsningen er å underlegge to solide høyskoler for å understøtte det vaklende universitetet, slik at Bodø får hevet sin selvfølelse ift Tromsø, og departementet unngår kritikk for sin senking av krav for universitetsstatus.

    Skammelig, intet mindre.

  7. Frode Says:

    Som næringslivsleder i Bodø vil jeg skyte inn noe her.

    Jeg ble utdannet i Narvik og er veldig godt fornøyd med nivået der. Men som student og engasjert i Narvik så jeg ingen antydning til et samarbeid med Tromsø. Tromsø fremstår for meg som et relativt anonymt medisinsk universitet. Ved å se på hjemmesidene kan det se ut til at de faktisk konkurrerer med HIN.

    I den grad det var et samarbeid i Narvik, så var det i retning Bodø – ved at man kunne studere ett år PØL, for å bli siviløkonom på to år i Bodø. Sykepleierutdanningen var vel også desentralisert fra Bodø? Selvsagt finnes det folk som vet mer enn meg på dette, men som student var dette mitt inntrykk.

    At et universitet begrunnes med selvfølelse i Bodø finner jeg absurd – det er direkte frekt. Hadde alle vært fornøyde med å bo i steinhuler så hadde jeg forstått argumentasjonen din, men heldigvis drives folk av et begjær for suksess. Det er dette begjæret som gjør at det finnes et Universitet i Tromsø, eller at norge er et så rikt land som det er. Uten dette begjæret hadde vi forsatt plukket våre egne poteter og vært fornøyde med det – så kom ikke med argumentasjon om økonomiske motiver.

    Selvsagt finnes det Bodøværinger som vil være stolte av å ha et universitet i byen. Er det galt?

    Hva er det som driver mennesker til store ting her i verden? Tror du Petter Northug hadde drevet med toppidrett, om ikke det var for at han ønsket følelsen av å stå på pallen? At det er galt er så jantelov at jeg skjemmes av å bo her.

    Grunnen til at *jeg* ønsker Universitet i Bodø er at jeg ønsker lettere tilgang til folk med tyngre utdanning til min bedrift, og til bedriftene som vi samarbeider med. Vi ønsker at studenter skal komme sørfra for å studere i Bodø og i Narvik.

    Jeg drives altså av et begjær etter internasjonal suksess med min bedrift. Jeg forventer ikke at noen «utenbys fra» skal hjelpe meg med dette. Jeg forventer ikke at Narvik skal «underkaste» seg Bodø. Men ikke f* om jeg aksepterer at folk «kaster seg til hundene» bare for å ødelegge for meg. Er det slik at Narvik skal underlegge seg Tromsø, bare for å slippe å underlegge seg Bodø så blir det idiotisk.

    HiBo har jobbet i årevis for å bygge en «næringsprofil» gjennom sin satsning på økonomiske utdanninger. At man nå ønsker å utdanne flere doktorgrader, ser jeg som en helt naturlig evolusjon. At man ønsker å drive med forskning, også i Bodø, er helt naturlig. For meg som Bodøværing er veien til Oslo langt kortere enn veien til Tromsø, og vårt felles mål må være å bygge landsdelen. Dette skjer ikke om ikke alle får være med. Bodø kan da like godt alliere seg med NTNU som at de skal underlegges Tromsø.

    Jeg tror også at med NTNUs profil så er det større synergier å hente for Bodø der.

    Et universitet trekker flere folk, og har en mindre spesialisert profil. Jeg slipper å ta til takke med folk som er spesialist på et fagfelt, når mitt selskap driver med noe som ligger litt utenfor det som høgskolene lærer bort.

    Forøvrig er det vanskelig nok å lykkes i Norge med noe som konkurrerer med maktfaktorer som Google, Microsoft og Adobe om ikke folk i samme region – Nord-Norge – skal begynne å motarbeide den lille muligheten man har for å skape noe her.


Legg igjen en kommentar

