AC/DC Vol. I

onsdag 27. januar 2010

– Du blir nok vant til det, sier hunden. Han har satt AC/DC ‘ «Highway to hell» på maks volum.

Etter 60 minutter i telefonkø klarte jeg dessverre å få tak i denne billetten.

Og han gjør det av pur glede. I et øyeblikks godhet har jeg bestilt billett til ham på Valle Hovin søndag 30. mai – konsert med det berømte (beryktede?) tungrockbandet fra Australia.

– Voksent gjort, tusen takk, sier hunden.

-Så håper jeg du oppfører deg frem til da, svarer jeg.

En golden retriever kan ikke alene gå på tungrock-konsert med 39.999 hoppende mennesker til stede. Jeg må dessverre være med ham, og han prøver å trøste.

– Du har sagt at klassisk musikk må man lære seg å like. Du må prøve å sette pris på AC/DC, så blir du vant til det.

– Jo, jeg skjønner at veien til helevete også denne gang er brolagt med gode forsetter, men jeg redd for at det ikke er helt er min smak, hør bare her.  

– Men du har jo fortalt om all  rocken du digget som barn.

– Mest skryt, er jeg redd.

– Ja vel.

– Det gikk nok mest i søte ballader og Beatles’ sviskepop. En gang prøvde broren min  å kjøpe Rolling Stones, men vet du hva skolestyreren i førersetet gjorde da han fikk høre om det?

Fortell.

– Han bråsnudde Morris Oxforden 180 grader, kjørte tilbake til grammofonbutikken, leverte inn Rolling Stones. «I mitt hus skal vi ha musikk, ikke primitive steinalderlyder,» sa han.

Og hva mente han at hans barn burde høre på i stedet for Rolling Stones?

– Povel Ramel og Wenche Myhres «Ta av deg skorna» (her bare med førstnevnte).

Det er ikke underlig at det gikk som det gikk. 

(AC/DC  Vol. II kommer 30. mai, men allerede i morgen kan jeg love noen ord om yndlingsmusikkprogrammet mitt på radio, for da fyller det nemlig 60 år!) 

6 kommentar to “AC/DC Vol. I”

  1. Vilde Says:

    “I mitt hus skal vi ha musikk, ikke primitive steinalderlyder». HAha.
    Som far, så sønn! (Eller hvordan det nå sies).

  2. @Bernt_S Says:

    Garantert årets konsertopplevelse med Angus og gutta! Har aldri vært på konsert med dem, men alle som har vært det, skryter av bra show og herlig straight forward rock’n roll. Og det er i ferd med å bli underskuddsvare. Kos deg!

  3. Tor Christian Says:

    Gratulerer! Detta blir skikkelig TØFT!!! Du vil nok bli AC/DC-frelst du også den 30.mai. Var selv på konsert med dem i januar-86 (en stund siden det nå, ja) i Whitley Bay Ice Rink/ Newcastle. Har autografen til Brian Johnsen (han som «synger»)- han er fra Newcastle og søstra hans jobba på sykehuset der mora til bestekompisen min også jobba. «Cheers, Chris», står det på lappen. Cheers, Bård! «….party time, My friends are gonna be there too….»- du vet hvilken sang denne strofa er fra, ja?

  4. Lars Indresand Says:

    Gjesp! Nok en intetsigende blogg fra redaktørens hånd. Dessverre kreves det ikke mer enn redaktørstilling før man får ryddet plass til sine meningsløse skriblerier.

  5. Jostein Says:

    Du har absolutt ingen ting å grue deg til! Dette blir min tredje konsert, etter å først ha hørt dem høsten 2000 og i fjor vinter på Fornebu. Det er et så herlig og energisk driv som overvelder deg fra scenen at du umulig kan la være å bli revet med. Det gjelder uansett hvor mye Wenche Myhre du fikk i oppveksten. Men bikkja bør få hørselvern, da gitaren til Angus er kronisk høyfrekvent:-)


Legg igjen en kommentar

