Den hensynsløse ærlighet

søndag 24. januar 2010
 

BLIR ANMELDT: Jeg så Bør Børson jr. med Kristian Fredrik Figenschow jr. i hovedrollen lørdag kveld. Hva skal jeg skrive i anmeldelsen i avisen mandag, og hvilket terningkast skal jeg gi? Foto: Evy Andersen

Under overskriften «Tynnbunnet julepizza» konkluderte anmelderen: Dette var en konsert vi helst hadde sett oss forskånet for.

Eksempelet er hentet fra Moss Dagblad, og anmelderen var redaktør og klaverpedagog Ernst Rolf (barnebarn av the Ernst Rolf).  Det ble oppstyr, som det alltid blir når lokalaviser ikke roser de lokale kulturprestasjoner. Sopranen som ble slaktet, kommenterte anmeldelsen slik:

– Jeg synes det er utrolig at jeg i Italia får tilbakemeldinger om «Åh, hvilken stemme hun har!», mens jeg i hjembyen min Moss får høre at jeg ikke kan synge.

Trusler om å anmelde anmelderen til politiet dukket opp, men ble ikke iverksatt. Det har derimot skjedd senere. Troms Folkeblad på Finnsnes ble sommeren 2008 anmeldt for påståtte ærekrenkelser. Steinar Steffensen og bandet ZoCloz var særdeles lite tilfreds over det anmelderen hadde skrevet i Folkebladet.

– Jeg regner det som ren sjikane og trakassering, både av meg og mine bandmedlemmer, sa Steffensen.

Anmeldelsen ble henlagt.

Bra og dårlig: Kulturjournalistikken er mangefasettert og variert. Her er nyhetsartiklene, forhåndsomtalene, reportasjene og anmeldelsene. Den sistnevnte kategorien  tilhører kommentarsjangeren; den delen av journalistikken hvor kritikeren skal gjøre vurderinger; påpeke hva vedkommende mener er bra og hva som er dårlig. Dette stiller krav til ærlighet. Norsk Presseforbunds generalsekretær Per Edgar Kokkvold har formulert seg slikt om dette:

– Også anmeldere er mennesker, men må nødvendigvis ta større hensyn til sine egne følelser enn til dem som følelsene kan gå ut over. En av de viktigste egenskapene en kritiker kan ha, er den hensynsløse, subjektive ærlighet, fortrinnsvis bygd på egen kompetanse.

Og i en bok om kulturjournalistikk skriver Gunvald Opstad: «Så lenge du skriver pent om dem, er du en god skribent. Men hvis du er kritisk, kan du ‘faen ikke skrive i det hele tatt, og dessuten har du ikke greie på de tingene.'»

 Gjør kulturlivet bedre: I Moss blandet en kvinnelig kjendisadvokat  seg i koret etter Ernst Rolfs utgytelser. Hun argumenterte med at slike «tendensiøse annmeldelser» neppe fremmer kulturlivet i Moss by.

Denne påstanden holder neppe vann i Moss, og den gjør det heller ikke i Harstad.  Kompetent kritikk bidrar til å gjøre kulturlivet bedre; den gir utøverne en ærlig tilbakemelding. Påpekning av svakheter vil nødvendigvis være ubehagelig der og da, men gir utøverne en mulighet til å strekke seg lenger og høyere. Barn skal ikke anmeldes, og det skal heller ikke de rene og skjære amatører. Voksne halv- eller helprofesjonelle utøvere må derimot kunne tåle et kritisk lys på prestasjonene, ja mer: De bør kreve det.

3 kommentar to “Den hensynsløse ærlighet”


  1. En annen måte er å skrive så ullent at ingen egentlig skjønner hva man har skrevet og hva man har sett, men nok til at folk blir nysgjerrige på om man bare er overmedisinert eller om man faktisk har sett noe som er verd å se;)
    http://vinterverket.wordpress.com/2008/10/29/det-begynte-a-bli-ingen-natt/

  2. Steinar Solaas Says:

    Kul måte å få to saker ut av én sak. Først om å «måtte» skrive en anmeldelse og så selve anmeldelsen.
    Forresten, tre: Vi fikk vite at Kristian var i bursdagsselskap også.
    🙂

  3. Bård Says:

    Takk for det. Verre var en forsmedelig og stygg feil: Jeg skrev navnet på bursdagsbarnet feil. Da jeg underviste ved Journalistutdannelsen i Bodø, var det aller første studentene fikk vite i første time dette: Skriv navn korrekt! Rettelse i morgendagens avis.


Legg igjen en kommentar

