I dag: Kroppen din

mandag 18. januar 2010
 
 

KROPPSIDEALER ANNO 1951. Fra boken "Spis, drikk og vær slank", Stabenfeldt, 1951

18 dager er gått siden nyttårsaften. Holder du koken?

Trykksverten av oppskrifter på den feteste julematen er akkurat tørket,  og ukebladene er i gang med å gi oss resepten på å fjerne åtte kilo på like mange dager.

Det er ikke sikkert det er til noen trøst, og i så fall er det en ganske mager en, men i alle fall: Jakten på ett eller 10 kilo for mye er ikke nyeste mote. Hør bare hva som ble skrevet i en bok for 59 år siden:

Tidene har forandret seg. Damene skal helst være «åleslanke» for å kunne hevde seg i konkurransen. Og mennene, ja de holder seg helst borte fra badestranden, hvis det legger seg for mange kilo omkring magen og hoftene. De dager er forbi da det virket imponerende å være tykk.

Slik skriver doktor Johan Riis i forordet til den norske utgaven av den danske slankeboken»Spis, drikk og vær slank». Boken kom ut i 1951, så dens lesere kan i dag være mellom 80 og 100 år gamle. Kanskje leste Wenche Foss (92) boken. I Se og Hør (som jeg naturligvis rent tilfeldig og motvillig  leste hos frisøren i dag) sier hun nå at all slankingen blant ungdommen er et hysteri. Hun synes synd på den unge piker, og mener  alderdommen har gjort henne selv for altfor tynn. Men noen bryr seg ikke om hva den aldrende diva skulle mene, for i samme nummer av Se og Hør er det avslørende bilder av skipsreder John Fredriksen. Han har tatt seg på tak, svømmer hver dag i eget basseng, er regelmessig å se i marka, og trener også i helsestudio. Og han har tatt av mange kilo, skriver ukebladet,  og leverer også en serie bildebeviser på rederens makeover.

– Tykke mennesker sprer ofte hygge omkring seg, heter det i boken fra 1951. Likevel er meldingen fra forfatterne klar: For mange kilo sliter på helsen.

Og oppskriften? Fire momenter fra 1951 gjelder  fortsatt:

1. Det finnes ingen vidunderkurer.

2. Sunn fornuft og den lille multiplikasjonstabellen fra folkeskolen er grunnlaget. Alt som er nødvendig for å bli slank, er at vi kan legge sammen noen tall. Og litt god vilje.

3. Kaloriregnskapet avgjør om du legger på deg, eller tar av. Bruker du flere kalorier enn du putter i deg?

4. Du kan spise mer enn du tror og likevel holde vekten dersom du spiser riktig:

-Det er uhyggelig lite som skal til, hvis en først liker fetende mat. Et par kaker, en iskrem, et par skiver med italiensk salat. Så er ulykken skjedd, skriver forfatterne Edward Clausen og Knud Lundberg.

De skriver lite om lavkarbo og annet moderne, men lar det komme klart fram at grønnsaker og frukt er gode greier (i moderat omfang). 

Er det så ingen trøst å finne hos slankeguruene fra 1951? Jo da, på to områder gir de råd som ganske bestemt skiller seg fra dagens helsebibel:

1.  Følgende tips gir legene til ektemannen dersom  fruen prøver å presse de to siste kjøttkakene i ham:

– Ikke gi deg. Gå fra bordet. Ta avisen og tenn eventuelt en sigarett.

2.  Bokens forfattere er heller ikke begeistret for mosjon og trening som veien til en passende kroppsvekt. De mener ‘legemsøvelser’  bør bedrives bare når det er absolutt nødvendig eller når de morer oss, og legger så til:

– Det er vår moralske plikt å hviske i øret at du kan oppnå et langt bedre resultat bare ved å sitte makelig i en stol i din gode, varme stue og simpelthen bare vinke litt med hendene.

Lykke til med nyttårsforsettene, enten du velger varianten fra 2010 (spis lite og sunt, tren til stuper og stump røyken) eller de rådene som ble gitt for 59 år siden: Spis lite og sunt, men i stedet for å trene, bør du sette deg i sofaen, vinke litt og nyte en god sigarett.

Reklamer

2 kommentar to “I dag: Kroppen din”


  1. Om ikke annet er det hevet over tvil at røyken hemmer fettopptaket. Stumpet røyken for 18 måneder siden etter å ha røkt i over 20 år. Har hatt samme vekten pluss/minus ett kilo i denne tyveårsperioden. Siden jeg stumpet røyken har jeg gått opp 33 prosent i vekt. Jeg har ikke spist mer enn før jeg stumpet røyken. Formodningsvis er dette et ekstremt tilfelle, og det kan ha sammenheng med med at jeg etterhvert er blitt middelaldrende. Er nesten så jeg har lyst til å begynne å røyke igjen bare for å se om kiloene renner av meg igjen, men bare nesten.


  2. Og for oss som skulle komme i form i 2010:

    Rund er også en form;)


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: