Kan bare kvinner multitaske?

søndag 17. januar 2010

– Jeg tror ikke jeg vil høre på Herreavdelingen mer, sier hunden.

Herreavdelingen?

– Radioprogrammet hos NRK P1 som går såpass sent at du oftest bare ligger der og snorker, sier han.

Det er repetisjon av fordommer om menns manglende evner til multitasking som irriterer hunden denne gangen. Han hevder at programlederne Finn Bjelke og Yan Friis denne uken masserte myten at menn ikke kan multitaske, altså gjøre flere ting på en gang. Én forklaring på det påståtte fenomenet er at kvinner har bare ett hode å tenke med, og at ting da går så mye lettere.

– Jeg vil påstå at menn er minst like gode til å multitaske som kvinner, sier hunden.

– Og da mener du at vi er i stand til å gå og gumle tyggis samtidig?

– Et oppbrukt og latterlig eksempel.

– Har du noen bedre å by på?

– Av og til ligger jeg, men av og til ligger jeg og tenker, altså jeg gjør to ting.

– Ikke akkurat det endelige og definitive beviset, vil jeg si.

– Men hør her da, sier hunden.

– Ja, vær så god.

– Det hender faktisk at jeg setter på oppvaskmaskinen. Da gjør jeg følgende fem ting samtidig:

1. Slår på oppvaskmaskinen.

2. Tenker på om jeg velger riktig program.

3. Puster.

4. Lurer på hva det er til middag i morgen.

5. Vurderer en aldri så liten ettermiddagslur.

– Okeiokei, sier jeg, orker ikke enda en utmattende diskusjon med hunden. Han nekter å la meg få det siste ordet, insisterer på å ha rett, alltid.

– Du har rett, som vanlig, sier jeg.

– Takk, sier han, hopper opp i sofaen, tuller teppet godt rundt seg, konsentrerer seg om én eneste ting: Å sove.

Og hva gjør jeg? Jeg leser lørdagens portrettintervju med den kommende Venstre-lederen Trine Skei Grande i Dagens Næringsliv. Her fremkommer følgende dialog:

– Du har en tendens til plutselig å bli fraværende i samtaler?

– Jeg faller ikke ut, sier hun.

-Du følger i hvert fall ikke med?

-Jo.

– OK?

– Det er bare sånn at jeg blir mer effektiv av å gjøre to ting samtidig.

– Forklar.

– Om jeg for eksempel sitter og har en idémyldring med mine rådgivere, er det rett ut fantastisk om jeg samtidig har muligheten til for eksempel å rydde i post samtidig.

 Sier Trine Skei Grande (Kvinneavdelingen)  til Dagens Næringsliv.

PS Herreavdelingen hos NRK P1 er et utmerket radioprogram for voksne menn. Neste sending: tirsdag 19.1. kl. 22.05.

2 kommentar to “Kan bare kvinner multitaske?”

  1. Jakob Eitrheim Says:

    Kvinners evne til multitasking er oppskrytt, og motbevist av en kollega av meg: Hvis det er riktig at kvinner kan gjøre to ting samtidig, bør de kunne kose seg i sengehalmen samtidig som de har vondt i hodet. Da de beviselig ikke behersker dette, er påstanden motbevist!

  2. Jørn Michalsen Says:

    Jeg har aldri forstått at kvinners manglende evne til å kunne konsentrere seg om en ting,blir tolket som en evne til å gjøre flere ting samtidig. For eksempel er det en grunn til at svært få kvinner er chefer på gourmetrestauranter. Du kan nemlig ikke gå for å ta ut tøyet av vaskemaskinen når du skal legge den siste touchen på verdens beste saus…


Legg igjen en kommentar

