Ondt bloggerblod i bartebyen

onsdag 13. januar 2010
 
 

BLOGG: Kommunalråd Tone Sofie Aglens blogg-cover: Bilde av bruden i Tarantinos Kill Bill-filmer, men med seg selv og ikke Uma Thurman som samuraisverdsvinger.

Bør en kommunalråd fremstå som Kill Bill-brud, en fylkesordfører med Leeds-trøye?  En fornøyelig strid om blogging pågår i Trondheim.

Tore O. Sandvik er fylkesordfører for Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag. Han har egen blogg, hvor han primært legger ut politiske budskap.  Sandvik mener i tillegg det bare finnes ett United – og det har fornavnet Leeds. Derfor var han relativt tilfreds med seier mot Manchester U.  nylig. Blogginnlegget hans forrige mandag ble et fotografi av ham selv i Leeds-drakt fra tidlig 90-tall, signert av blant andre  John Charles, Eddie & Frank Gray, Arthur Graham og Peter Lorimer.

Er det så galt da?

Tone Sofie Aglen er kommunalråd for Senterpartiet  i Trondheim. Også hun har sin egen blogg. Her har kommunalråden den senere tiden skrevet en fornøyelig kriminalføljetong med tittelen «Ondt blod på rådhuset», med et cover av henne selv som bruden i Kill Bill-filmen.

Er det så galt da?

Det er visst det, i alle fall dersom man tilhører dem som frivillig har latt seg fengsle i en glattcelle av gravalvor.  En av fangene heter Knut Fagerbakke og er varaordfører for SV i trønderhovedstaden. Til Adresseavisen sier han at politikere fort kan bli oppfattet som useriøse når de opptrer som moteløver eller fleipete kriminalforfatter.

Nå ja. Fylkesordfører, Leeds-supporter og moteløve Tore O. Sandvik synes det er synd at Adresseavisen ikke gir hans politiske blogginnlegg større oppmerksomhet, og parerer for øvrig kritikken aldeles strålende i et innlegg på egen blogg. Her er det i sin helhet

 «Fagerbakke, Leeds United og Bjørnson

BLOGGER: Tore O. Sandvik - her kledd som fylkesordfører i Sør-Trøndelag

Varaordfører Fagerbakke i Trondheim mener over ei helside i Adressa at undertegnede framstår som moteløve etter å ha latt meg avbilde med Leedstrøye på den private bloggen min ToreO.no (se bildet her). Anledningen var Leeds Uniteds overlegne borteseier mot ManU i FA-cupen. Intet ville glede meg mer enn om Leeds’ farger og emblem dominerer motebildet i året som kommer, og hadde det ikke vært for at Fagerbakke framstår minst like gretten som en ManU-supporter etter kampen, skulle jeg forbigått dette i stillhet, men jeg kan ikke dy meg; Jeg tror, som reklamen sier, at livet er morsommere for den som er glad i fotball, og jeg tror vi skal passe oss for ”gravalvorets diktatur”, som Einar Førde advarte mot i sin siste bok før han døde. Selv håndterer jeg mange alvorlige utfordringer både på jobben, på bloggen og fritida mi, men jeg insisterer på å få plass til både humør og humor innimellom slagene.

Vil avslutte med en liten håpefull nyttårshilsen fra Bjørnson til Fagerbakke:

Jeg er så glad i grunnen
og visste det ei før;
det er som jeg har funnen
en venn, der var forsvunnen,
mitt prektige humør.
 «

 

Legg igjen en kommentar

