På en lyserød sky

søndag 10. januar 2010
 
 

GODE ORD TIL HARSTAD: Sissel Kyrkjebø

– Folk er så glade her i Harstad. De kom bort til meg da jeg gikk rundt i byen, og alle sa én ting; de gledet seg til konserten, sier Sissel Kyrkjebø (40).

Baren i Hotell Arcticus i Harstad, og en skarrende fjellbekk sprudler også morgenen etter to nyttårsforestillinger for fulle og trampeklappende kulturhus.

– Jeg merket tydelig varmen og gleden også da jeg sto på scenen, sier hun.

Sissel har tilbrakt tre dager i Harstad, inkludert en avstikker med konsert i Heggelia, og hun skryter gjerne av mottakelsen.

– Jeg er båret rundt på en lyserød sky. Det er en fornøyelse å jobbe her, alle stiller opp og er så profesjonelle. Og divisjonsmusikken spiller i øverste divisjon.

– Du trives i Harstad kulturhus?

– Et fantastisk hus, og det er så flott at byer har en sånt kulturelt samlingssted som man kan være stolt av. Jeg husker hvordan det var i Bergen; drømmen for alle var å få stå på scenen i Grieghallen. Marthe Valle, som fikk prisen som årets kulturhusambassadør i går,  sa jo det samme i sin flotte takketale: Kulturhuset gjør at man vil strekke seg.

Sissel Kyrkjebø skryter (faktisk!) av politikere som prioriterer kulturhus, og hun beskriver Grottebadet som en genial idé.

– Dessverre har jeg ikke rukket å prøve det selv, men vil gjøre det hvis jeg kommer hit engang med barnene, sier hun.

Mange godord, altså, og også om den gode maten Harstad kan by på.

– Det har vært sene kvelder før vi har vært klare for å spise, men da har vi fått snike oss inn på 4 Roser, som har overøst oss med fantastisk mat.

For akkurat ett år siden spiste Sissel forsinket julelunsj på kjøkkenet hos Odd Nordstoga, og de to skjønte at de hadde noe å samarbeide om. Resultatet ble CD-en «Strålande jul», som allerede er solgt i et opplag på 380.000. Bare hennes egen «Glade jul» har større salg i Norge, med 800.000. Og 2009 ble avsluttet med bejublede konserter i Norge og Sverige.

– Er du redd for å bli en julestjerne?

– Julen er fantastisk, da.

Planen for 2010 er å spille inn en ny plate. Repertoaret er så langt ikke avklart. Og så har hun bestemt seg f0r å gjøre som Dalai Lama en gang sa: Besøke et nytt sted hvert år – utenfor de trygge sirkler.

– Det kan være et nytt sted i ditt indre, eller det kan være en reise, ikke nødvendigvis langt av gårde.

Selv planlegger Sissel en ferietur til Italia med døtrene.

– Er du spurt om å lede den internasjonale Grand Prix-finalen i Oslo i mai?

– Jeg er ikke god i fransk, så jeg blir nok ikke spurt.

Nettavisene lurer på om du skal synge den nye hymnen til fotballklubben Start.

– Skal jeg synge en hymne til en fotballklubb, blir det nok for Brann, smiler Sissel Kyrkjebø idet hun sier farvel til Harstad for å kjøre Lofast til ny konsert i Svolvær i kveld.

Legg igjen en kommentar

