«Lofoten», kronprinsen og sjefen sjøl

torsdag 7. januar 2010

Hurtigruteskipet MS «Lofoten»:  Kronprins Harald og kronprinsesse Sonja besiktiger meg høflig, men bestemt fra veggen i trappeoppgangen. Og sjefen selv sier på telefon fra Oslo:  – Jeg gleder meg til å reise med hurtigruten.

Jeg leser på ht.no at hurtigruteskipet «Trollfjord» sliter med isen i Oslofjorden. Det er isfritt  i Toppsundet,   kaffen er varm i restauranten på ærverdige MS «Lofoten», og det er hvite duker på bordene.  Det summer lavmælt på tysk, fransk og engelsk på bordene rundt meg, og det er ektepar med lang fartstid som har funnet tid og penger til en januartur langs verdens vakreste skipslei. Men her er langt fra fullt, og jeg tenker: Glad jeg ikke er styreformann i dette rederiet. Så er det kanskje slik at et skip av  «Lofotens» størrelse er bedre dimensjonert for vintersesongen enn de store, nye gigantskipene.  

Jeg finner frem en utgave av Harstad Tidende fra februar i fjor. Der skrev journalist Knut Godø om oppholdet MS «Lofoten» hadde i Harstad:

TØRRLAGT: MS "Lofoten" er lytefri under og over vann, viste den slipsettingen og storgjennongangen i fjor. Vi får ha henne i mange år til. Foto: Knut Godø

Tidligere i måneden var gode, gamle «Lofoten» innom skjønnhetssalongen en tur. Hun er i glimrende stand.Hun er nok gammel, til og med verneverdig, men det er ikke mye «skrangle og dure og gjønge» over MS «Lofoten».

At 45-åringen er i knallform, viste den siste slipsettinga av båten.Lofoten» lå tørt i dokken på Kaarbøverkstedet tidlig i februar, og seilte i løpet av noen hektiske dager gjennom den grundige femårsklassinga.Den består blant annet av skrogmålinger, akseltrekk, maskingjennomgang og full oppdatering av sikkerhetsutstyr. Vel ute av dokken reiser hun med alle sertifikater i fornyet stand.

Og når hun klarer seg så godt i sitt 45. år er det fordi rederiet har holdt en pietetsfull hånd over vedlikeholdet om bord siden første rundtur. Skroget viser ingen tegn på tæring. Propellakslingen står lysbeint. Maskinen har gått som et eventyr i fire tiår. Lande omtaler den kjærlighetsfullt som en «klassisk skipsmotor». Den er praktfullt vedlikeholdt og verhalt og fungerer bedre enn da den var ny.

Men hurtigruta er mer enn nostalgi. Hun er samtid langs kysten, og hun er beinhard business. I fjor holdt hele skuta på å forlise, og etter mottoet «kjøp jord i nedgangstider» slo Trygve Hegnar til. Han overtok gjennom sitt selskap Periscopus 20,1 prosent av aksjene i Hurtigruten Group ASA midt i november, og ble styreleder like etterpå. (Les mer om dette i et blogginnlegg her).

Jeg går inn i salongen og jeg spør meg selv: Hvordan skal dette gå? Kan et nordnorsk ikon matche en frisk forretningsmann fra Oslo?

Det slår meg at jeg spør feil person. Så jeg ringer heller til Skøyen i Oslo:

SKAL REISE KRAFTIG MED HURTIGRUTA: Trygve Hegnar. Foto: Espen S. Hoen, VG

– Hegnar!

– Jeg er på MS «Lofoten» mellom Harstad og Risøyhamn.

– Flott!

– Du har vært største eier og styreformann i Hurtigruten Group i seks-sju uker. Hva har du gjort?

– Det kan jeg ikke si. Hurtigruten er børsnotert, og da er det ikke lov å si noe. Dessuten har jeg holdt på kort tid.

– Kystbefolkningen føler et eierskap til hurtigruta. Vi stiller klokka etter henne. Vil vi kunne gjøre det også i fremtiden?

– Jeg håper da inderlig det. Livsgrunnlaget for hurtigruten er der langs kysten.

– Har du reist mye med hurtigruta sjøl?

– Jeg har aldri reist med hurtigruten, men gleder meg til det. Jeg har tenkt å reise kraftig med hurtigruten når det blir lysere.

Sier Trygve Hegnar idet MS «Lofoten» nærmer seg Risøyrenna.

Der fremme i snøføyken ligger Risøyhamn, hurtigrutas arnested; det var her salig Richard With gikk og bannet og sparket småstein og kom på den storartede ideen om en rute langs hele kysten av Norge.

Historien er en del av fremtiden til hurtigruta.

MS "Lofoten". Arkivfoto: Harstad Tidende

2 kommentar to “«Lofoten», kronprinsen og sjefen sjøl”

  1. Kapitalist Says:

    Dette vitner om et klassisk møte mellom Oslo-kapitalisme og kystkultur. «Aldri reist med hurtigruta, » sier Hegnar. Det er en skam for en styreformann som eier 20 prosent av aksjene. Spent på fortsettelsen.


  2. […] i Risøyhamn så han kystens behov, og han tenkte store tanker. With ble Hurtigrutens far. (Les mer her!) Så hadde han flere tanker i hodet. With så også behovet for moderne medier, og i 1892 var han med […]


Legg igjen en kommentar

