Forstår at folk freser

tirsdag 22. desember 2009
 
 
 

FANTASTISK: Tommy er et fantastisk dyr, sier Synnøve Søndergaard. Den to år gamle katten veier 6,5 kilo og er nesten meteren lang når han strekker seg ut i sin fulle lengde. – Men min Tommy er en såkalt lydløs katt som ikke kan gi lyd fra seg. Om han havner i trøbbel, så kan han ikke rope på hjelp. Han er derfor helt avhengig av at noen tar seg av ham, og han kan ikke være ute, sier Synnøve Søndergaard. Foto: Odd Leif Andreassen.

Hun skjønner mange skyter rygg og freser, men presiserer: Tommy er en intelligent katt. Han trenger omsorg.

Ap-politiker Synnøve Søndergaard fra Harstad ble gårsdagen snakkis. Nettaviser og radiostasjoner landet rundt fortalte historien om politikeren som ber Troms fylkeskommune betale regningen på 720 kroner fordi katten hennes må bo på pensjonat når hun selv er på fylkestingsmøter.

– Pass på katta, står det på en stor lapp når Søndergaard og Maine Coon-katten Tommy tar imot hjemme i Høgholtet i Medkila.

– Det er mest sånn at han ikke skal stikke ut, sier Søndergaard.

– Katter av denne rasen er i utgangspunktet vant til å være ute, og i USA brukes den under ekornjakt. Men min Tommy trives best inne, legger hun til.

Tommy pleier være hos venner og naboer når Synnøve Søndergaard må reise til Tromsø på fylkesting, men under den fem dager lange førjulssamlingen måtte hun innlosjere ham på pensjonat.

Fylkeskommunens godtgjøringsreglement har bestemmelser for omsorg for mennesker, men ikke for dyr.

– Derfor skrev jeg en søknad til fylkesordføreren, sier hun.

Og i går slo fylkesordfører Terje Olsen (Høyre) fast: Det er ikke aktuelt å refundere de 720 kronene.

– Det viktigste for meg er at Tommy trenger omsorg og tilsyn når jeg er borte, og over mange dager går det ikke å spørre naboer, sier Søndergaard.

– Du er en virkelig kattedame?

– Ja, katter er intelligente og selvstendige dyr Hunder har vært husdyr i 100.000 år, katter i bare 10.000, sier hun.

Hun kjøpte Tommy som en bursdagsgave til seg selv da hun fylte 50 for to år siden, og har aldri angret.

– Jeg hadde en gang to perserkatter som het Tommy og Jerry. Nå ble det Tommy.

– Du har fått på pelsen så det holder?

– Ja, jeg føler meg ikke uthengt, men ser at dette en sak det er lett å harselere med. Mitt poeng er at jeg har hatt reelle utgifter i forbindelse med mitt politiske verv, og jeg har ingen bakkemannskaper å støtte meg til.

– Ville du ha søkt dersom du hadde skjønt det ville bli så mye halloi?`

– Nei, aldri!

8 kommentar to “Forstår at folk freser”


  1. God formiddag i ei hektisk førjulstid!
    Jeg «freser» slett ikke, men smiler derimot tilfreds!
    Jeg vil uttrykke stor støtte til Synnøve Søndergaard og andre som virkelig tar vare på dyrene sine. Vi ser nok mange eksempler på det motsatte.
    Jeg har hatt en fot innom både offentlig tjeneste og politisk virksomhet, og mener således å kjenne problemstillingen også fra innsiden.
    Med de vansker man fra tid til annen opplever mht rekruttering til ulike verv og funksjoner i samfunnet, bør det legges tilrette også økonomisk slik at engasjement ikke blir utgiftsposter på budsjettet til den enkelte privat.
    Dersom omsorg for dyr ikke er nevnt i de aktuelle reglement, er det etter min mening forhold som absolutt bør være med i vurderingene ved neste rullering av regelverket.
    Eilif N


  2. Hei Baard, ikkje ein kommentar til denne saka. Ville berre nytte sjansen til å ønske ei god jul og gratulere med det som i løpet av kort tid er blitt ein av dei mest interessante bloggane, i alle fall i Troms. Hald fram slik.

  3. Harald Svingerud Says:

    Hvis dette hadde blitt godkjent så hadde det altså betydd at hvis jeg var ensom og skulle legges inn til behandling på sykehus så skulle staten betale mine utgifter for å ha min katt i pensjon?

  4. tone Says:

    Synes det er teit at folk henger seg så opp i dette å henger ut Synnøve Søndegård. Som hun selv sier er hun enslig og katten er som barnet hennes. Det finnes så mange uansvarlige dyre eiere som ikke burde ha hatt lov til å ha dyr. Det er da lov å prøve seg. Søndergård har gjort masse for meg og deg. Hva er egentlig problemet.

    Ikke kom å fortell meg at du ikke ville prøvd å søke om du hadde muligheten.

  5. Skipper'n Says:

    Jeg blir helt matt av enkelte politikere ( stort sett på venstresiden) som er så tungnemme at de ikke fatter hvilke økonomiske realiteter vi lever under. Synnøve Søndergaard, tror du virkelig at noen finner seg i at deres skattepenger går til pass av husdyr? Hvilke medisiner går du på? Sosialister tror at statens inntekter uten blygsel skal hentes inn ved å vri noen ekstra knepp på skatteskruen. Makan til Tufte-politikere har vi ingen bruk for!

  6. Spar Ess Says:

    Hvor dum må man egentlig være for å bli valgt til politiker, og forsøke å utnytte stillingen og oss som betaler gildet på den måten? Antar at katten har mer vett!

  7. i m Says:

    den dame er jagu med frekk nok til å sende regnigen til staten uff blir dårlig av sånt
    hun har nok med penger og så vil hun ha mer og ikke bare med det stoppes hun ikke her så kommer hun nok med nye krav senere.
    politikere som sender regning til staten bare for at de jobber i staten ja slike mensker gjør med kvlam.mange politikere i norge svingler og bedrar i form av uvitenhet.uff


  8. […] at folk freser” tirsdag 22.desember. Det innlegget har jeg tillatt meg å gi en kommentar til samme dag. Man kan være enig eller uenig i sakens realitet – søknaden om støtte, men […]


Legg igjen en kommentar

