Good decision, NRK

onsdag 16. desember 2009
 
 
 

FÅR SNAKKE DIALEKT: Ingerid Stenvold

Programdirektør Per-Arne Kalbakk i NRK har tatt en riktig beslutning: Ingerid Stenvold (32) får lov til å bruke sin Målselv-dialekt når hun 1. januar overtar som nyhetsanker i Dagsrevyen.

17. november skrev jeg her et innlegg  om Steenvolds søknad om å slippe å snakke normalisert bokmål eller nynorsk på Dagsrevyen. Nå har NRK ifølge VG  og folkebladet.no besluttet at hennes søknad om dispensasjon fra reglene for Dagsrevyen er innfridd.

Finn Erik Vinje mener dialektvedtaket er vanvittig. Språkprofessorens holdning og uttalelse styrker meg i troen på at NRK har tatt en fornuftig beslutning.

Dagsrevyens seere har noe å høre frem til i 2010.

Les mitt blogginnlegg fra 17. november nedenfor her.  Er du enig meg meg? Strålende! Skriv gjerne inn din mening i kommentarfeltet under her. Uenig? Skriv likevel!   Ole Kristian Holte Myhre har allerede skrevet inn sin mening. Han mener dialekter er en uting og må bort. Harstadværingen Holte Myhre har bodd i Oslo i over 10 år. Nå beskriver han dialektene i nord som stygge. – Rottedialekt, skriver han.

Blogginnlegget fra 17. november:

Snakk ut, Ingerid

Jeg sovnet til Ingerid Stenvold i går kveld. Hun snakket klart, tydelig og vakkert. Jeg forsto alt hun sa. 

NRK strammer inn språkreglene. Nå skal det bli mer normert talespråk i nyhetssendingene – nynorsk eller bokmål. Nynorskfolket gleder seg, det samme gjør Riksmålsforbundet. 

Så finnes det faktisk én NRK-medarbeider som kan ødelegge for NRK: Ingerid Stenvold.  Hun overtar som nyhetsanker i Dagsrevyen 1. januar, og hun har søkt sin overordnede Jon Gelius om fortsatt å  å få bruke sin Målselv-dialekt. Til Nationen forklarte hun synet sitt slik i 2007: 

Som nyhetsformidler føles det veldig hemmende å måtte snakke et normert språk. Det tilsier at de som snakker østlandsk og vestlandsnynorsk får en stor fordel i formidlingen, siden det er naturlig for dem. Det er neppe tilfeldig at det har vært få nordnorske og trønderske nyhetsstemmer i NRK. 

Ingerid Stenvold (31) er fra Finnfjordbotn ved Finnsnes,  og hun bruker den staselige dialekten sin så  gjennomtenkt og konsekvent at vi dialektløse blir aldeles nesegruse. Men hvorfor Målselv-dialekt? Til Troms Folkeblad  forklarte hun saken slik: 

Det blir slik når begge foreldrene og tre brødre snakker Målselv-dialekt. Alle mine besteforeldre var eller er døler, og jeg var mye hos dem da jeg var liten, så jeg er tungt forankret i Målselv. 

NRK tok opp saken i «Språkteigen» på P2 i går kveld. Der forklarte Stenvold at det ikke er hensynet til henne selv som er grunnen til at hun har søkt om dispensasjon. Det handler om politikk; det er bare seeerne på det sentrale Østlandet som forventer et normalisert bokmål – ingen andre. 

Vi må alle uten å blunke forstå det nyhetsankrene i Dagsrevyen sier, og skal kommunikasjonen fungere optimalt, må avsenderen bruke et talemål som er naturlig for ham eller henne.  Derfor må Jon Gelius forstå at normalisert nynorsk eller bokmål vil hemme Ingrid Stenvold når hun skal presentere nyhetene. Og da blir det kunstig og lite troverdig også for seerne. 

Et ytterligere tilleggspoeng som styrker Stenvolds sak, er at hun er en av få nordlendinger under 32 år som vet at det finnes flere spørreord enn «kordan». 

Søknaden om dispensasjon anbefales innvilget – dog uten å danne presedens for søknader fra for eksempel sogninger som skal på Dagsrevyen. 

Ingerid Stenvold snakker Målselv-dialekten slik at alle nordmenn forstår den, ja mer: Setter pris på den.
42 kommentar to “Good decision, NRK”

  1. DJH Says:

    Enig i din godt begrunnede anbefaling. Vi trenger en stemme fra nord, så det kunne ikke vært noen som passer bedre. Hun snakker jo tilnærmet normert boknordnorsk med innslag av Østerdøling uansett! Denne raljerende språkforskeren har ikke evne til å se forbi bestemmelsene og lukke opp øynene for nye tider og språklig utvikling. Er helt klart ‘forgubning’ tilstede i forskermiljøet også.

    En liten ting til sist; Jeg leser ofte ht.no, men i den siste tiden har jeg mer og mer gått over fra å lese artikler til å utelukkende titte innom Redaktørbloggen daglig. Mye bra her, stor stjerne i margen for din innsats.

  2. Jon Says:

    Nå skal jeg innrømme at jeg ikke kjenner til Målselv-dialekten, men jeg kunne aldri ha gjettet at Ingrid Stenvold var fra nord-norge ut i fra dialeketen hennes. Synes dialekten minner mer om noe fra trøndelagsfylkene i god blanding med en noe mer østlandsk klang.

    Aldri hørt en nordlending snakke noe i nærheten av det Ingrid Stenvold gjør, så jeg blir litt forundret over at noen mener hun best representerer «stemmen fra nord».

    Forøvrig bra blogg!

    • DJH Says:

      Først; jeg snakker ikke Målselvdialekt, og har ikke røtter derfra. Er kun et våkent menneske.

      Dette forundrer MEG: Om du ikke har kjennskap til dialekten, og dette vil altså si at du ikke har hørt den i daglig bruk, hvordan i alle de vide verdener kan du uttale deg om den og påstå den ikke er nordnorsk? Har du hørt dialekten til for eksempel de som kommer fra Sappen i Nordreisa? Ikke? Har du så grunnlag til å benekte at denne dialekten fra Sappen er en nordnorsk dialekt?

      Om du har hørt Ingrid Stenvold så har du hørt Målselv-dialekt. Tenk deg om før du motsier deg selv igjen.

      • Jon Says:

        DJH, godt observert, skulle selvfølgelig skrevet at jeg ikke kjenner dialekten «godt», slik at du hadde sluppet å sitte oppe om kvelden og kommentere bagateller.

        Nå har det seg sånn at jeg har møtt mennesker fra byer som Alta, Kirkenes, Karasjok, Tromsø, Bodø, Mo i Rana, et utall nordnorske småbygder og mere til. Jeg ville aldri hatt problemer med å plassere disse dialektene et sted i nord-norge. Når det gjelder Stenvolds dialekt så sier jeg det igjen; jeg har aldri hørt noen fra nord-norge snakke slik.

        Påstar ikke at Målselvdialekten ikke er nordnorsk, men jeg har en formening om at nordlendinger flest (og da gjør jeg et raskt regnestykke ut i fra folketall i plasser jeg kjenner dialekten, i forhold til den totale befolkningen i nord-norge) snakker svært ulikt fra Målselvdialekten, som minner mer om en trøndelagsdialekt (se bl.a. Roalds innlegg).

    • Roald Bendixsen Says:

      Har selv trodd at dialekten, fra personell som sier å være fra Molselv, var trøndersk, men der tok jeg feil -gitt. Må ikke glemme at i våre oldefedres tid, så reiste det mange familier fra Østerdalen og slo seg ned bl.a. i Målselv som følge av det rike jordsmonnet. Noen sogar til Sovjets grense.
      Østedalsdialekten har holdt seg godt i hevd i Molselv, med noe innblandede NN utrykk og vendinger, kan den lett sammenblandes med enkelte trønderdialekter

  3. Ole Kristian Holte Myhre Says:

    Bort med ALLE dialekter – Snakk KUN BOKMÅL.

    Dialekter er en UTING og må BORT en gang for alle.

    Er selv fra Harstad,og synes personlig Nordnorsk er en forferdelig stygg dialekt,og etter å ha bodd i Oslo i over 10 år,så skjønner jeg nesten ikke ett ord når Nordlendinger snakker og spesielt SKRIVER på dialekt.

    Ber dem om å skrive NORSK/BOKMÅL hvis de skriver på rotte-dialekten til meg,for ellers så skjønner jeg nesten ikke hva de skriver…

    P.S: NY-NORSK er like ille,bort m ny-norsk en gang for alle også…Rottespråk…

    P.S.2: Den «dullingen» man ser med Nordlendinger sørpå MÅ OPPHØRE,vi er IKKE en MINORITET(Samer),vi bare prater uforståelig pga langt unna hovedstaden og relativt isolert opp gjennom århundrene,men det kan rettes opp,men da må denne «dullingen» ta slutt…

    BOKMÅL er DEN ENESTE RETTE TALEMÅTEN her til lands…Få vekk ALLE dialekter en gang for alle!

    Eller KA DÅKKER SIR,alle NORDLÆNDINGA TELL det:)

    Forferdelig stygt språk,eller hva:)

    • Stian Olufsen Says:

      Ole Kristian, Du er vell en sånn nordlening som begynte å snakke bokmål i det du fløy inn over gardemoen.
      Er enig i at Nynorsk bør fjernes, men bare som fag i skolen i de fylker dette ikke brukes.
      Synes ellers at det du skriver er bare piss.
      Og om su skulle være i tvil JA du latterliggjør deg selv med et slikt innlegg.

      • Ole Kristian Holte Myhre Says:

        Nei Stian,jeg er en slik «Nordlending» som begynte å snakke Bokmål når jeg satt på Evenes:D

        Latterligjør meg selv?

        Og jeg som trodde at Nordlendinger liksom skulle ha så mye selvironi,da:)

        Rorbua,my ASS,lol:D

    • Oddvar Nilssen Says:

      Stakkars Ole Kristian!

      Mykje må ha gått galt for deg etter at du kom tel Oslo!

      • Bjørnar Says:

        Tror det må ha gått galt for han FØR han kom til Oslo. Det var derfor han FLØTTA til Oslo og kaller sin egen dialekt rottedialekt.

        Ville vært interessant å la en psykolog få se på ham.

      • Ole Kristian Holte Myhre Says:

        He,he,nei,det eneste som har gått «galt» etter jeg kom til Oslo,er de vannvittige husleieprisene:)

        P.S: Det heter MYE,ikke «Mykje» og TIL,ikke Tel:)

    • Allan Says:

      bare at du er gra HARRTA sier vel litt…ses vi på bjn til jul, eller er du slutta å reise Nordover i jula? Ikke vær så fin på det din tufs! Hvorm mange Nordlendinger ses på tv? Vi har vel «krav» om å få høre «vår» dialekt, ikke bare bokmål. Du er på tynn is her!!!

      • Ole Kristian Holte Myhre Says:

        Skulle gjerne svart deg tilbake hvis jeg hadde skjønt hva du skriver,men har ingen «Tolk» tilgjengelig,så dessverre:D

        P.S: BOR faktisk i «Harrta» for tida pga. HALV husleie sammenlignet med Oslo,langt mer effektivt med tanke på raskere nedbetaling og gjeldfri FØR jeg vender tilbake til «Sivilisasjonen» igjen:)

        Jeg tror ikke jeg får jobb her i Harstad akkurat,eller hva tror du?:D

      • Ole Kristian Holte Myhre Says:

        LOL,du er sikkert en slik Nordlending som alltid poengterer: Æ E Nordlænding,Æ til «Søringan» i ALLE sammenhenger helt til man bare synes synd på deg:)

        P.S: Søringene DRITER i om du er fra Harstad,Tromsø,Alta eller whatever,de fleste har aldri vært eller noensinne kommer til å dra nord for Trondheim likevel:)

        Deal With It:D

      • Ole Kristian Holte Myhre Says:

        P.S: Å være på «Tynn Is» gjør livet og hverdagen litt mer spennende og interessant,synes du ikke?:D

      • Ole Kristian Holte Myhre Says:

        «Allan»,hva er d for ett navn,forresten?

        Høres ikke ut som du er en Nordmann eller Nordlending m ett slikt navn,men en utlending,og dermed så er din mening IRRELLEVANT likevel:D

        Sorry Mac,DEAL WITH IT!:D

      • Ole Kr.H.Myhre Says:

        Hjelp,så REDD jeg blir,lol:D

    • Roy Says:

      Nei, NordNorsk er en flott dialekt, skjemmes du av din egen??? Harstad liksom, ikke noe særpreg over den stemmen i forhold til Senja, Narvik, Bodø eller Tromsø…det er synd i deg!!!

      • Ole Kristian Holte Myhre Says:

        Nei,jeg SKJEMMES ikke over dialekten min,jeg bare synes den er STYGG,STOR forskjell:)

        Ja,det er sååååå synd i meg,at man burde igangsette en innsamlingsaksjon alla Redd Barna,nemlig REDD OLE,ha,ha,ha:D

    • Glenn Says:

      Nå er det vel kyst-dialekt som er det opprinnelige språket i Norge før danskene kom. Old Norse er svært likt grov kyst-dialekt.
      Østlending derimot er basert på dansk og har ingenting med Norge å gjøre.
      Bor selv i Oslo på tiende året og kan si en ting, når man møter en nordlending som snakker søring vet man at man ser på en viljeløs og ynkelig sak man overhodet ikke bør ansette.

      • Ole Kristian Holte Myhre Says:

        Lol,ingen fare,jeg foretrekker å bli ansatt av ØSTLENDINGER,og de synes det er SÅÅÅ stas når jeg prater slik som dem,så at du har det synet på meg,det kan jeg nok HELT SIKKERT leve med:D

        Jeg er TEMMELIG sikker på at det ikke vil gå ut over nattesøvnen min,lol:D

    • Roald Bendixsen Says:

      Jeg er selv fra NN og har bevisst forsøkt å beholde dialekten selv om jeg har bodd i Sør Norge siden begynnelsen av 70 tallet. Vi må slutte å tro et Bokmål og Østlandsdialekt er det eneste farbare. Vi skal være stolt over dialekten vår og ta vare på den så godt som mulig. Det er en tydelig identitet å kunne bla opp fra dialektale uttrykk og særegenheter. Dette gjør språket rikt og kvalitetsmessig bedre. Dersom Østlandsdialekten og det rene bokmålet kunne ta inn over seg en del av de dialektale spesialiteter, ville også denne dialekten kunne blomstre til noe bedre enn den «platte» dialekten den er i dag.

    • Kjell Gunnar Nergård Says:

      Dust. Dette viser bare att du kanskje ikke er like skarp som alle andre.
      Husk på att det er ikke BOKMÅL, som var morsmålet her til lands…

  4. Arnt Klouman Says:

    Jeg tilhører de ti prosentene her i landet som har nedsatt hørsel. For meg er det likegyldig om programlederne i tv snakker bokmål, nynorsk eller dialekt. Det som betyr noe er at de har en tydelig stemme og et godt toneleie, slik at jeg med min dårlige hørsel er i stand til å oppfatte det som blir sagt. Ingerid Stenvold har en slik stemme. Det er en fornøyelse å høre på henne.

  5. Tord Says:

    Vil nu heller ha vækk den jækla Oslo dialekta..

    • Ole Kristian Holte Myhre Says:

      Oooohhhh,nå får du en hel gjeng med pappagutter fra Bærum etter deg,som kommer å risper deg opp med Master-Cardene sine,boHOOOOO!!!

      Vel,antar det er bedre enn Same-knivene som venter meg,he,he:D

      De er lange,gitt:)

  6. Per Sørensen Says:

    Å høre en nordlenning som fortvilt prøver å snakke den heslige østlandsdialekten er extremt grusomt.Det er sikkert det han derre Ole Kristian Holte har prøvd på i flere år, og enda ikke er kommet noe lengre?Stikk fingeren i marka å lukt på den, da finner du ut hvor du kommer fra. Man må ikke prøve å være noe annet enn man er. Dessuten så snakkes det vel snart mest utenlandsk på østlandet/sørlandet? Hold på dialekten, meget viktig!!

    • Ole Kristian Holte Myhre Says:

      Fortvilt PRØVER? Trening gjør mester,skal jeg fortelle deg:)

      Joda,jeg vet hvor jeg kommer fra,men man kan jo prate sivilisert likevel,ikke sant?:D

      Skal si jeg har fått dratt frem i lyset mindreverdighetskomplekset til Nordlendinger pga dialekten deres,he,he:)

      Dessuten så snakkes det vel snart mest utenlandsk på østlandet/sørlandet,skriver du…Ja,det stemmer – SVENSK,lol:D

      Ja,de fæle,skummmmmmle innvandrerne spiser barna deres til frokost,hvis dere ikke holder på dialekten:D

  7. Je Says:

    Je e målselvdialekt og betyr jeg/æ.
    Til Jon: Reis til Målselv og opplev den spesielle og flotte dialekten til dølan; skjønner godt at Ingerid snakker den dialekten hun kan best.
    Så til han utfløtta Harstadværingen; joda du føye dæ godt inn i rekken av nordlendinger som har fløtta sør førr Dovre og i dag snakke en helt for j…. dialekt. Synd at du skjemmes over den dialekten du lært som barn, men men.

    • Ole Kristian Holte Myhre Says:

      Fair Enough…

      P.S: Er IKKE UT-flyttet pr.i dag,men INN-flyttet INNTIL gjelda er nedbetalt,SÅ UT-flyttet igjen:)

      Blir dere å savne meg,da?LOL:D

  8. J.L Says:

    Vil gjerne oppklare en misforståelse. Har ved flere anledninger lest at østlendinger ikke snakker dialekt. Selvfølgelig gjør de det. Det er jo pga deres østlandsialekt man skjønner at de kommer fra nettopp østlandet. Til deg Bård Borch Michalsen: Du gikk rett på limpinnen til rakkerungen Ole Kristian Holte Myhre, som er en gammel venn av meg. Dette gjør han kun for å provosere. Kjenner han godt. Han mener det selvfølgelig ikke!!

  9. Ronny Markussen Says:

    Hehehe,artig å se at noen går på limpinnen.
    Herr Myhre har klart å få igang debatten her,hehehehe

    • Olle Says:

      ja, hr myre, uten H har lite å gjøre….han snakker jo selv så fiint, e d mulig???

      • Ole Kristian Holte Myhre Says:

        Hva får deg til å tro at jeg heter Myre UTEN H???

        Pannebånd/pappa-gutta fra Bærum trodde jeg var en av dem inntil jeg åpnet kjeften,(Im WORKING on it,ok?)pga NETTOPP navnet mitt,siden det er på 4 ord,ikke 2 eller 3 som representerer klassisk arbeiderklassen der nede:)

        Lite å gjøre? Tja,hvis jeg hadde skrevet hvor fantastisk pen og flott og fantastisk og hærlig og vidunderlig og og og og og osv…den Nord-Norske dialekten er,så hadde INGEN anklaget meg for å ha lite å gjøre,skal du se…Interessant perspektiv,eller hva?:D

    • Ole Kristian Holte Myhre Says:

      Takk,takk,Ronny «LMA» Markussen:)

      Ja,jeg er litt av en «Fire-Starter»,ikke sant?:D

  10. Harald Rask Says:

    Jeg liker Stenvold på alle måter. Jeg har ingen vanskeligheter med å forstå henne, ikke bare for at jeg er nordlending. Nord norsk er en veldig ren dialekt som ikke kan sies å være vanskelig å forstå. og for de som jobber i TV må da først og fremst ha en tydelig stemme og ikke snakke inni seg.

  11. Ole Kristian Holte Myhre Says:

    Var det alle kommentarene og oppmerksomheten JEG FIKK!!?? UÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ,BUHUUUUUUU,LOL:D

    (Se for dere en Sosialist-skrikerunge på 17 som ikke har fått viljen sin og som står der og veiver med armene,hyler og skriker,mens tårene triller fordi han/henne er blitt oversett og ignorert,ha,ha,ha:D

  12. B.S Says:

    Der er et uttrykk som sier at den siste idioten ikke er død, og det er jo sant.

    • Ole Kristian Holte Myhre Says:

      Stemmer,DU er jo fremdeles her:)

      P.S: Det er ett uttrykk som sier at den som har sluppet opp for ARGUMENTER,blir PERSONLIG og USAKLIG:)


Legg igjen en kommentar

