Stemmen fra Lødingen

mandag 14. desember 2009

DAG RASCH: - Lik Osama bin Laden, jeg? Jo, jeg har hørt det. Da Lødingen første gang skulle ha asylmottak, laget lokalrevyen et nummer om en kar ved navn bin Laden som taslet rundt her...Men han har smalere skjegg enn meg, altså.

Siden 1976 har Dag Rasch gitt leserne nytt fra Lødingen. I dag fyller han 60 år.

Jeg er på besøk hos ham, og som den knallharde revolverjournalist jeg er, går jeg rett på sak med de sentrale spørsmål:

– Hvordan føles det å fylle 60 samme dag som Inger Lise Rypdal?

– Ja, jo.

– Føles det behagelig?

– Jo, jeg har sansen for henne.

25 år gammel kom Dag fra Grefsen i Oslo til Lødingen for å undervise, medbrakt sin lærerkone Bente. Raskt ble han plukket opp av Harstad Tidende og tatt under Sev. Eilertsens mentorvinger.

– Det første jeg skrev om,  var siste gang en reinflokk måtte svømme over Kanstadstraumen, før brua kom altså, sier Dag. En frilansjournalist var født – de 10 seneste årene med fast og full ansettelse som Harstad Tidendes Lødingen-kontor.

 – Hvor er Lødingen?

– Hva mener du?

– Hører Lødingen til harstadregionen, Vesterålen, Salten, Ofoten eller Lofoten?

– Det blir et helvete hvis jeg må svare på det.

– Vi tar sjansen.

– Lødingen hører i hvert fall ikke til Vesterålen. Det må være Harstad – eller Lofoten. Med LOFAST er det like langt til Harstad som til Svolvær.  Men å bytte regiontilhørighet? Hva med Hinnøy kommune i stedet?

Spør Dag Rasch. Journalister spør mer enn de svarer.

Jubilanten har feiret hele helga til ende, og Bente og Dag har også hatt besøk av to barn og like mange barnebarn. Sønnen Bjørn jobber som dataprogrammerer på Kongsberg, dattera Hilde som arrangementsansvarlig hos Arctic Challenge i Oslo.

– Vi har hatt en time togkjøring også?

– ?

– I kjelleren har jeg modelltogbane. Den er analog og krever konsentrasjon. Derfor skjedde togkjøringa før festen kom i gang for alvor. Under 50-årsfesten startet vi for sent på kvelden.

Andre hobbyer?

– Viksund-veteranbåt  fra 1970-tallet. Verdens fineste øyerike er landskapsområdet Svellingen i Lødingen Vestbygd, fra Offersøya til Risvær.

Sier 60-årsjubilanten Dag Rasch. Harstad Tidende gratulerer med dagen.

Legg igjen en kommentar

