Bereist, beleven og belest på 1-2-3.

søndag 13. desember 2009
 
 
 
 

Du må være forberedt til praten rundt julebordet. Foto: Ikea

– En genial bok!

Hvis jeg hadde visst hva euforisk betyr, ville jeg nok ha sagt at hunden er som så.

Han var på julebord i går. Kom noe mismotig hjem utpå morgenkvisten, måtte innrømme at han hadde falt gjennom i samtalene tidlig på kvelden. Og han kom seg aldri ovenpå.

Men han er en stayer, det skal han ha, og i morges var han mer enn alminnelig lydhør da jeg ga ham den kvikke veien til å bli klar for samtalen rundt julebordet neste helg.  Jeg fortalte ham at det handler om å være – eller i alle fall fremstå som – belest, bereist, beleven.

Metodene er slik:

■ Bereist blir du gjennom å studere NAFs veibok, se reiseprogrammer på TV og lese kataloger fra turoperatørene.

■ Belest blir du ved å finstudere «Årets bøker»-katalogen hver høst.  Du kan også gjerne sveive innom en og annen bokomtale i avisene.

– Mye raskere enn å lese bøkene, side opp og side ned med bokstaver, og nesten aldri bilder, forklarer jeg.

Men hvordan blir man beleven?   Det kan lønne seg å finne en spesialitet, noe man kan briljere med. Etter å ha latt hunden velge mellom ulike temaer, foreslår han selv «film».  Her har han et grunnlag å bygge på.

– Film er ganske in, det slår alltid godt an i selskapslivet å vite hvem som spilte den kvinnelige hovedrollen i «Siste tango i Paris» eller regisserte «Mitt Afrika», sier jeg.

Derfor har hunden i formiddag kastet seg over den den bibeltykke «1001 filmer du må se før du dør», en finfin inngang til å lese seg til de nødvendige fakta i stedet for å  slite seg gjennom filmer man tidlig ser er kunstnerisk like  geniale som de er akk så kjedelige.

– Ta for eksempel «Marketa lazarová». Tsjekkisk middelalderepos fra 1967.  Svart/hvitt. Trenger jeg si mer?

Det trenger han ikke, men noen filmer har da hunden sett, og siden han er hann, har han laget sin egen very-best-of-liste med utgangspunkt i boka om de 1001 utvalgte filmene fra 1902 til 2003. Den ser slik ut (og på hans  vegne må jeg  beklage den sterkt amerikanske smaken):

FAVORITT: Hundens leser "1001 filmer du må se før du dør" (Orion Forlag), og "Gjøkeredet" med Jack N. er p.t. favoritten.

1. «Gjøkeredet» (1975) av Milos Forman med Jack Nicholson i en av hovedrollene. Det ultimate oppgjør med en brutal psykiatri vi kan håpe er historie.  

2. «Gandhi» (1982)

3.  «Den fabelaktige Amélie fra Montmartre» (2001)

4. «Forrest Gump» (1994)

5. «Flåklypa Grand Prix» (1975)

6. «Stikket» (1973)

7. «En fisk kalt Wanda» (1988)

8.  «Bonnie and Clyde» (1967)

9. «Manndomsprøven» (1967)

10. «Babettes Gjestebud» (1987)

– Men jeg savner én film på 1001-listen, sier hunden.

– Javel?

– «Mitt liv som hund», Lasse Hallstrøm, 1985.

Lykke til med julebordsforberedelsene. Klarer hunden det, klarer du det.

Én kommentar to “Bereist, beleven og belest på 1-2-3.”

  1. Anti-Nissen Says:

    Ja,dere Ordinære Hvermannsener er og blir DØNN kjedelige mennesker,som har lite eller ingenting å si eller bidra med:)

    Dere må tilogmed FORBEREDE dere for HVA dere skal si,istedenfor å bare være seg selv og si det som faller seg inn…

    Takk og pris at jeg selv har jugd meg unna alle jobbrelaterte julebord for denne jula,he,he:)

    P.S: Ett lite tips om HVA man kan si på alle de kjedelige julebordene her i Nisseland som GARANTERT får opp VOLUMET og stemningen,som jeg selv pleier å bruke når jeg kjeder meg på slike tilstelninger:

    Rop så høyt du kan: Heil Hitler og Zieg Heil – Funker HVER gang,lol:D


Legg igjen en kommentar

