Da jeg var viktigere enn Maria Bonnevie

fredag 11. desember 2009
 
 

MØTER SKAVLAN: Hålogaland TV intervjuer Fredrik Skavlan. Bak kamera: Leif Rune Langstrand.

Jeg følte jeg der og da var viktigere enn noen annen person i hans liv, Maria Bonnevie inkludert.

Ny fredagskveld og nytt Skvalan-show for 2-3 millioner svorske seere, i kveld med artister fra Nobel-forestillingen.  Hva er nøkkelen til Fredrik Skavlan-suksessen? Jeg tror noe ligger i evnen hans til å få dem han møter, til å føle seg vel. Det smitter også over på publikum.

Jeg har møtt unggutten én gang. Inntil finanskrisen i sommer førte til svarte skjermer hos 10-12 norske lokalfjernsynstasjoner, Hålogaland TV inkludert, laget jeg én gang i uka et TV-intervju med en person fra regionen.  Til sammen ble det om lag 50 programmer før lokalfjernsynet dessverre ble avviklet.  Hensikten var å la et aktuelt menneske få lov til å snakke – bare avbrutt av de enkle spørreordene hvem, hva, hvor, når, hvordan og hvorfor. Så må jeg presisere: Ideen om et redaktørlaget TV-program kom ikke fra redaktøren selv.

– Jeg synes ikke at tics og talefeil er spesielt TV-vennlig, påpekte jeg da programideen ble lansert.

– Kan du noe om TV, spurte kanalsjef Øivind Arvola.

– Jeg har sett TV siden åpningen av NRKs fjernsynssendinger 12. august 1960.

Jo, jeg måtte jo øve meg, men tiden var knapp, og vi fant ut at on-the-job-training med  et tv-magasin fra Harstadkonferansen i januar 2008  kunne være et strålende sted for å bli kjent med det nye mediet. Forberedelsene gikk ut på å ta utskrift av og skanne gjennom et tre-siders introduksjonsnotat om «Gode TV-intervjuer».

Hvem var hovedgjest under Harstadkonferansen? Fredrik Skavlan? Hvem ble det første mennesket jeg skulle intervjue for skjermen? TV-kongen selv.

Men Skavlan var like imøtekommende som han var raus og romslig. Ikke var han det minste nervøs heller.  Og han lot høfligst være å bemerke lampefebrilsk tale og fomling hos en intervjuer som uten å lykkes prøvde å late som at han ikke hadde gjort annet her i livet enn å TV-intervjue garvede fjernsynshelter. Skavlan viste i det hele tatt den egenskapen som man av og til møter hos de virkelig profesjonelle stjerner; de som er uten stjernenykker, de som tar enhver henvendelse seriøst og som behandler ethvert menneske, også en amatørmessig lokaljournalist i Gokk, med raus respekt. 

Respekt kommer av latin, respectare,  og betyr «se en gang til, se på nytt». Mange vil se Skavlans show enda en gang i kveld.

PS Og selvsagt blir programsuksesser som Skavlan parodiert. Denne er fornøyelig: Robert Gustavsson (You tube).

Én kommentar to “Da jeg var viktigere enn Maria Bonnevie”

  1. Eirin Says:

    Jeg var på Harstadkonferansen i 2008, jeg trives i Harstad, selv om jeg er Tromsøjente. Det eneste foredraget jeg husker, og som jeg neppe kommer til å glemme noen gang, var Fredrik Skavland sitt. Han har det som skal til for å gjøre menneskemøter gode. Han ser folk og, som du også sier, han har respekt. Måtte jeg ha tatt med noe på veien.
    Det andre jeg husker fra konferansen er at det ble spurt fra podiet i et annet foredrag, – hvor mang her er på Facebook? Jeg tror vi var to som rakk opp hånden. Facebook er på vei ut, var svaret da. Skulle gjerne sett skogen av hender på neste års harstadkonferanse. Har jo alltid lyst til å komme til Harstad.


Legg igjen en kommentar

