Drømmer om det ene bildet

tirsdag 8. desember 2009
 
 
 
 

Karl Erik Harr synes han blir en bedre maler. Foto: Øivind Arvola

Billedkunstner Karl Erik Harr synes han blir en bedre maler, og drømmer om det ene store bildet.

Mandagskveldene inviterer NRK P1s «Stjerneklart» en gjest i studio etpar små timer. Programlederne Eli Bergman og Viggo Valle (lofotværingen med den hyggelige stemmen og de vanskelige spørsmålene hver påske) evner å skape en raus og myk   atmosfære som får gjestene til å åpne seg.

Gjest i går kveld var  Karl Erik Harr (69) fra Kvæfjord/Harstad, nå bosatt i Oslo og dels på Kjerringøy, og det ble naturligvis mye om landskapet i nord, om Petter Dass og om Knut Hamsun. Harr er nettopp kommet fra Paris, der han vandret i fotsporene til Hamsun, som påbegynte «Pan» der, og i et brev skrev hjem:

– Jeg skal faen tørke meg gi dem en litteratur etter mitt eget hode.

Vi fikk vite at «Naust nordpå» er bildet Harr har malt som han selv ser for seg når han blir bedt om å trekke frem ett av sine verker. Det ble innkjøpt av Nasjonalgalleriet i 1978, og pryder omslaget til Tove Karoline Knutsens første plate i 1981.

Harr-vennene Halvdan Sivertsen fra Bodø og barndomsvennen Nils Magne Knutsen fra Kvæfjord skrøt begge av Harrs ferdigheter, arbeidskapasitet ogt mot, men trakk også frem at maleren  kan oppfattes som  brysk og vanskelig.

– Karl Erik Harr tar stor plass, det er mye av han, sa Halvdan Sivertsen.

Selv opplevde jeg begge sidene av Harr da jeg intervjuet ham for et lite ti-år siden. Vi hadde en hyggelig stund over fersk småsei og hvitvin på Kjerringøy, og jeg mente selv teksten ble flott og finurlig. Likevel oppsto noe  munnhuggeri deretter. Harr mislikte selv sterkt at jeg hadde  skrevet at hans kunst var å få kjøpt i enhver anstendig rammeforretning i Norge, og det ble og forble  også uenighet om hva Harr egentlig hadde sagt om dialekten til Lars Andreas Larssen.

Vel. Sikkert er at vi kan vente oss flere bilder fra Harr. Han drømmer ennå om å male det ene bildet, det store bildet..

– Jeg blir bedre. Jeg synes faktisk det. Jeg må bare fortsette å iaktta naturen og arbeide, sa han til «Stjerneklart»

Gårdagens «Stjerneklart» var to koselige timer, med et minus for en musikk som ikke var gjennomført velvalgt. Programmet  kan gjenhøres her:

Mandag førstkommende er Vålerenga-prest Einar Geilius gjest i siste «Stjerneklart» før jul.

Én kommentar to “Drømmer om det ene bildet”

  1. Hansemann Says:

    jaja, vi har vel alle hatt våre våte drømmer om å gjøre noe genialt, men har måttet innse at det må man være et geni for å oppnå.
    Dog er det godt å gi slipp på det uoppnåelige, det gir sjelefred, i stedet for å ha tiltro til en ikke ekststerende genialitet. Men det gjør seg dårlig i markedsføringen av seg selv.


Legg igjen en kommentar

