Twitter og Obama, omdømme og Knut Haavik

tirsdag 1. desember 2009

Årets ord her på kloden? Twitter, Obama og H1N1. Lokalt i Harstad er vi mer opptatt av finanskrise og omdømme.

 

Det amerikanske nettstedet Global Language Monitor har nettopp kårets det mest populære medieordet i 2009, og vinneren ble noe de færreste nordmenn har et forhold til: Twitter, et sosialt medium hvor man med inntil 140 tegn skal svare på spørsmålet: What happens now? 

Jo, fenomenet er mye omtalt i norske medier også, men det spiller en marginal rolle for folk flest sammenlignet med kolosser som Facebook (eller Google for den saks skyld).  2,2 millioner nordmenn har  registrert seg på Facebook. Hvor mange er på Twitter? Jeg klarer ikke å finne kvalifisert informasjon (kan du?), men har notert meg at noen opererer med et antall av mellom 50.000 og 100.000.  Ikke mye altså, og i så fall er Twitter i Norge foreløpig en mediehype, en kanal for subkulturer og for tidligere Se og Hør-redaktør  Knut Haavik. Men han har i alle fall knekket Twitter-koden; han ser vitsen og har latt seg hekte.

Men Obama og H1N1 er definitivt ord som har satt seg i hjernen også hos nordmenn i løpet av året – og ord som har et innhold vi skjønner er viktig.

Men er det noe vi er opptatt av også lokalt? Jeg har søkt etter ordene i Harstad Tidendes tekstarkiv.

Obama: Ordet ble brukt første gang i «Jibos hjørne» 12. januar 2008. Det ble brukt 22 ganger i 2008, 44 ganger i Harstad Tidendes spalter i 2009.

H1N1: Ordet er brukt 13 ganger i Harstad Tidende i år. «Svineinfluensa» har brukt 119 ganger etter at det dukket opp 2. mai.

Twitter: Ordet er brukt fire ganger i Harstad Tidende.

Er andre ord mer trendy i lokalavisen?  Finanskrise ble benyttet første gang i Harstad Tidende på lederplass 2. januar 2008. Senere ble det brukt 151 ganger i 2008 og 339 ganger i 2009.

Politikere og næringsliv i Harstad har snakket mye om byens og kommunens omdømme. Gjenspeiler det seg i spaltene? Ja, det gjør det. Ordet omdømme er brukt 149 ganger i Harstad Tidende i 2009. Tall for tidligere år: 51 (2008), 20 (2007), 29 (2006) og 4 (2005).

Og hva har Global Language Monitor kåret til årets frase? King of Pop

PS Har du knekket Twitter-koden? Skriv gjerne inn dine tips i kommentarfeltet her.

 

 

Reklamer

Én kommentar to “Twitter og Obama, omdømme og Knut Haavik”

  1. siljelm Says:

    Obama er noket av årets ord (eventuelt visuelle ord) i Sierra Leone også. Overalt er det Obamabelter, Obamaklær og Obamasanger . Ingen over, bare Gud og Manchester United ved siden av!


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: