Fra interrail til internett

tirsdag 1. desember 2009

Interrailgenerasjonen er i ferd med å pensjonere seg. Den nøyde seg med å sende et postkort fra Paris. Internettgenerasjonen reiser jorda rundt, men holder venner og familie og venner løpende oppdatert.

– Send mer penger, het det da ungdommen på 60- og 70-tallet  ringte hjem på noteringsoverføring fra Hamburg.

Så hørte ikke mor noe før han sto i døra hjemme. Håret var lengre, buksene slitt, erfaringene flere og skjeggstubbene synlige.

Interrail brakte ungdom ut i Europa. Ordningen ble umiddelbart populær. Lav pris sammen med økt levestandard generelt gjorde det mulig for norske tenåringer å se hvordan det ser ut øst for Bjørnfjell, sør for Svinesund. Utferdstrang har vi alltid hatt, og innføring av fjernsyn gjorde reiselysten bare større. Medieforskeren Anita Werner undersøkte hva innføringen av TV gjorde med holdningene til barn i Øst-Finnmark, som sist på 1960-tallet var det siste stedet i Vest-Europa som fikk fjernsyn. Konklusjonen var denne: Fjernsynssendingene gjorde ungene mer aktive (!), mer urbane og mer mobile. I stedet for å drømnme om en jobb som ekspeditrise på Samvirkelaget i Levajok, ble det uoppnåelige å være stewardess i Scandinavian Airlines Systems, og det var altså kringkastingens skyld.

En lang omvei dette, for å komme til poenget: Dagens ungdom reiser mer og de reiser lenger – og de er til enhver tid online med meldinger hjem gjennom det som finnes av nettbaserte kanaler.   Jeg etterlyste forleden harstadbaserte blogger, og fikk sporenstreks hyggelig melding fra Line & Linda fra Harstad. De gjør oppmerksom på sine reiseblogger fra sitt nåværende oppholdssted på New Zealand. De skriver:

Linda (til venstre) og Line. Foto fra deres reiseblogg

Line Ditlefsen Aas: Er en jente på 20 år som fant ut at Harstad var kjedelig og skole var enda mer kjedelig. Derfor fant jeg og Linda, min beste beste venninne ut at vi skulle ut og utforske verden! Destinasjonen er New Zealand og en liten avslutning i America. LA, Hawaii og ellers plasser som måtte friste. Her er bloggen!

Linda Merethe Madsen:  Er 19 år og backpacker i NZ, reiser til Amerika i juni. Stortrives her på den andre siden av kloden, men må reise hjem når august 2010 nærmer seg – storesøster skal gifte seg! Har fullført videresående skole og følte ikke at jeg ville starte rett på studier. Har ikke noen planer om hva jeg ønsker å utdanne meg som, derfor tok jeg med meg min aller beste veninne Line for å utforske verdenen. Så langt angrer vi ikke! Her er bloggen!

PS Send meg gjerne informasjon om flere blogger skrevet av folk fra harstadregionen. Vi ønsker på ht.no å presentere en mest mulig samlet oversikt.   Renate Karlsen (19) fra Harstad har allerede kontaktet meg om sin egen moteblogg.

Én kommentar to “Fra interrail til internett”

  1. Renate Says:

    Jeg har ikke kontaktet deg ang min blogg? Dere har selv skrevet om meg på ht for ikke så lenge siden, rett etter jeg var i Nordlys! 🙂


Legg igjen en kommentar

