En lovet artikkel om mote

lørdag 28. november 2009

Jeg har lovet å skrive om moter. Siden det jeg skriver om, skjedde i mars, handler det trolig om sommermotene 2009. Jeg har lenge forsøkt å fortrenge historien, delete den, presse den inn i en lukket del av hjernen. Jeg har ikke lyktes, så her er den dessverre.

Det hadde seg slik at jeg skulle kjøre bil fra Harstad til Andenes, hvor jeg skulle kjøpe en avis. Underveis presser jeg inn en kjapp skitur på Kvæfjordeidet, med en plan om en dusj i bestefarhuset i Bjørnskinn på veien nordover fra Troms mot Nordland og Andenes.

Tilbake på parkeringsplassen etter skituren  oppdager jeg at den rene t-skjorta og trusa jeg har funnet frem før avreise, er avglemt i Harstad. Tiden er knapp, jeg skal helt til Andenes, og det er et viktig anliggende, jeg skal tross alt kjøpe en avis. Men jeg regner ut at jeg har tid til en lynrask handletur på Sortland, det døgnåpne veikrysset i Vesterålen som mer enn noe annet er kjent for sine klesbutikker.

Jeg bremser brått ned utenfor Sortland Storsenter, løper opp trappa til den første butikken som jeg ser selger klær.

 – En t-skjorte. Svart.

– Tja. Jo. Vel. Hvilken størrelse trenger du?

– Medium pleier gå bra.

 – Jeg tror du trenger large.

 Jeg prøver t-skjorta. Formen er litt annerledes enn det jeg er vant til, men det er nok siste mote, tenker jeg.

– Og så trenger jeg en truse. Svart.

– En truse?

– Ja, en truse. Har dere ikke truser?

 – Jeg tror det er best du går til butikken der borte i den andre enden av senteret.

Dårlig service, tenker jeg.  Jentene i butikken virket totalt uinteressert i å selge meg noe som helst. Det var nærmest som hele situasjonen var ubekvem for dem.  Ja ja, sånn er vel dagens ungdom, konkluderer jeg.

Jeg ankommer Andenes nesten i skarp rute. Møterommet er hett, men jeg beholder jakka på hele tiden, er faktisk ikke helt komfortabel i den nye t-skjorta.

Kvelden blir sen før jeg rekker hjem til Harstad.  Der gjør tenåringen lekser foran TV-en, med pc-en i fanget og mobilen i hånda. Hun ser på meg. Hun ser på meg en gang til. Så sier hun:

– Ka slags skjorte har du på deg?

 – Ny! Jeg kjøpte den i dag.

– Kor har du kjøpt den?

– På Sortland.

– Kordan butikk?

– Det heter ikke «kordan».

 – Kossen butikk?

– Bik Bok.

Tenåringen slipper mobilen, hiver pc-en fra seg, reiser seg og roper gjennom huset så det kan høres helt til Ibestad.

– Han pappa har kjøpt t-skjorte på Bik Bok!

Ungdomsbladet Det Nye pleide (i alle fall på 70-tallet) ha en spalte som het «Min største flause». Innsenderne avsluttet som oftest sine bekjennelser med formuleringen «da var jeg flau da». Vel. Jeg påla hele huset en total taushetsplikt om min handletur hos Bik Bok, priste meg lykkelig over at det var på Sortland det skjedde og ikke i Harstad.  Ett spørsmål forble likevel stående ubesvart:  Hvordan skulle jeg kunne vite at Bik Bok er en klesbutikk for tenåringsjenter?

For øvrig var det en hyggelig tur og en fin dag. Avis fikk jeg kjøpt, og Andøyposten er i dag en del av Mediehuset Hålogaland som et datterselskap av Harstad Tidende AS.

Hvis dette blogginnlegget om moter slår an, vil det kunne komme flere.

Det er slike kunder Bik Bok ønsker seg. Foto: bikbok.com

5 kommentar to “En lovet artikkel om mote”

  1. Jørn Says:

    Jeg kjøpte to aviser i dag, ikledd svett treningstøy. Det gikk veldig bra, selv om 37 kroner var i stiveste laget. Regner med at du slapp billigere unna


  2. Tilgivelig tabbe for de av oss som har levd noen år, på åttitallet var Bik Bok et herremerke som Poco Loco og Martinique, det gikk i dvale ved utløpet av jappetiden og ble revitalisert som jentemerke på nittitallet. Undertegnede har fjernarkivert opptil flere plagg av merket innkjøpt på hva som da var Harstads mest sossete herreforretning, Metro i Rasch Tellefsengården i Sjøgata.

  3. Børge Folden Says:

    Veldig morsom historie Bård. Må vel kunne si at denne tabben vil jeg nok ha tilgode å gjøre. Tips til neste gang: Gå på Herregalleriet, der ligger det i navnet hvilket kjønn kundegruppen BØR representere.


Legg igjen en kommentar

