Intet slår an som et feilslag

søndag 15. november 2009

Professor Gudmund Hernes hadde fornyet og forfrisket norsk samfunnsvitenskap gjennom bindsterke verk fra den store maktutredningen på 1970-tallet. Så ga han ut morobøker om grunnen til at brødskiva alltid faller med syltetøyet ned. Da ble han berømt.

Jeg tenker på Hernes når jeg leser et frydefullt  intervju med historikeren Hans Olav Lahlum i Dagbladet Magasinet for i går. Lahlum har skrevet mursteinsbiografier om amerikanske presidenter og  høvdinger fra norsk arbeiderbevegelse. Men hva er han mest kjent for i norsk offentlighet? Han er berømt fordi han falt av stolen da han skulle kommentere sin Haakon Lie-biografi på direkte TV.

Selv kommenterer han fallet slik overfor Dagbladet:

Det er meget illustrerende for tiden vi lever i. Nå har jeg skrevet til sammen fire bøker, hvorav tre meget store, men det jeg er mest kjent for, er et fall på TV som ikke var et fall.

Bedøm selv Lahlums TV-opptreden  fra et studio på Lillehammer.

Lahlums berømmelse for noe som ligner på et fall tilhører varianten av «Murphys lov», hvor hovedregelen er at det som kan gå galt, går galt og på det verst mulige tidspunkt. Tidligere utdanningsminister Gudmund Hernes sto i spissen for å samle slike lover i norsk språkdrakt for snart 30 år siden, noe som ble til bokserien «Lover for det moderne mennesket». Her kan man for eksempel lese at «Fordelen med firehjulstrekk er at man kan kjøre seg fast på helt utilgjengelige steder. Hernes ga ut mange lovbøker, og han inviterte også folk flest til å sende inn sine forslag. Jeg fikk publisert to av mine forslag i en av Hernes-bøkene, men antakelig utelukkende for å gi boka et tilstrekkelig høyt sidetall. Den dårligste loven jeg fikk på trykk, var denne: Når det nærmer seg eksamen, skinner sola.

Noen av innsenderne var betydelig flinkere. Personlig har jeg alltid satt pris på og tatt hensyn til denne:  Jeg er glad jeg ikke liker vørterøl, for det er så vondt (Per Heums lykkeprinsipp).

Det var humorlovbøkene som gjorde Gudmund Hernes kjent og berømt, ikke hans sosiologiske forskning. Selv tolker han også dette fenomen som et eksempel på at Murphys lover virker.  Les mer om lovene  hos NRK Underholdning.

Så har også flere gjort samme erfaring som Lahlum og Hernes. Jahn Teigens popularitet har aldri vært større enn etter hans null poeng i den internasjonale Grand Prix-finalen.

Intet slår an som et feilslag.

2 kommentar to “Intet slår an som et feilslag”

  1. mic Says:

    Vørterøl er godt. Problemet er at du må gå minst to mil på ski for å få kjøpt en flaske

  2. baardborch Says:

    Sant nok, men etter to mil smaker en duggfrisk pils mange kilometer bedre.


Legg igjen en kommentar

