Konjakk, kanel og et vannglass

lørdag 7. november 2009

Jeg våknet til konjakk sent i morges, noen vil kanskje kalle det tidlig formiddag.

Det var nyhetene på NRK1. Kan det ha vært klokka ni? Jeg fikk ikke alt med meg, men skjønte det var store avsløringer på gang.  Et forsikringsselskap hadde bedrevet bestikkelser; tatt rådmenn og ordførere med på gigantiske konjakkbataljer.

En time senere var jeg våken nok til å skjønne hva NRK mente var den viktigste nyheten i Norge i formiddag: Et forsikringsselskap hadde spandert et glass konjakk på rådmenn og ordførere som deltok under en middag i regi av Kommunenes Sentralforbund i Kirkenes tidligere i uka.

Nei, jeg kritiserer ikke avisa Finnmarken. Journalist Thor Anders Angelsen (wow, harstadværing i østerled!) har gjort en fremragende jobb. Han får frem at et forsikringsselskap som ønsker å få kommunene på avtalekroken,  har tatt regningen for konjakken etter middagen i Kirkenes. Og som lokalavis-sak er dette aldeles utmerket.

Dersom en slik sak hadde dukket opp hos oss i Harstad Tidende, hadde jeg garantert sagt: Ja visst, sånt noe må det være åpenhet om. Leserne bør vite hvem som gir ordføreren konjakk.

Men likevel: Er dette den viktigste saken i Norge? Ett er typen turer som Terra-meglerne tok ordførere og rådmenn med på for å få hånd om kommunale sparepenger, og saken fra Finnmark hadde vært virkelig viktig dersom Vital hadde tatt ordførerne med på konjakktur til Frankrike. Da burde varsellysene ha begynt å blinke på ordentlig. Men ett glass, og det var sannsynligvis ikke et helt vannglass en gang?  Jeg tror slikt snarere bør sortere under kategorien høflighet, og naturligvis vet også rådmenn og ordførere at «there’s no such thing as a free lunch». 

Hvert år pleier Statoil spandere middag på meg under Festspillene i Nord-Norge. Jeg tror ikke det svekker min evne til å gjøre egne og uavhengige vurderinger av Statoil og norsk oljepolitikk. Og faktisk er det ganske nyttig å lære hvordan man tenker også der i gården. Tidligere spanderte også Hydro en middag per år. Nå er de to selskapene slått sammen, og de to middagene er slått sammen til én. Trist for meg, mens Statoil kan notere synergieffekter!

Forrige helg var jeg på mediekonferanse i Tromsø, og spanderte etpar øl på butikkens regning på  representanter for ledelsen av Norsk Journalistlag. Er det fare for (håp om!) at fagforeningen dermed blir lettere å ha med å gjøre i fremtidige forhandlinger i Harstad?  Neppe.

Åpenhet er strålende, og evne til å dimensjonere er dyd.  Vi må lære oss å  skille snørr fra bart, skitt fra kanel, klinten fra hveten. Konjakken i Kirkenes er en morsom avissak i Øst-Finnmark, men Norges viktigste nyhet i morges (formiddag)? Dog neppe.

Legg igjen en kommentar

