Svartere enn natta

fredag 6. november 2009

Bør pårørerende beskyttes mot seg selv?

250 nordnorske journalister og redaktører var i helga samlet til den nordnorske mediekonferansen Svarte Natta Tromsø. Over to dager diskuterte vi viktige mediespørsmål, og kanskje var innledningsdebatten om forholdet mellom pressen, politiet og de pårørende mest interessant. Den handlet om saker som er svartere enn natta. 

En kvinne ble skutt ved Slettelva barnehage i Tromsø. En politimann var livstruende skadet. Han hadde skutt sin tidligere samboer, og så forsøkt å ta livet av seg. Noen dager senere dør politimannen av skadene. 

Bare ett døgn etter drapet tar VGs journalister kontakt med moren til den drepte kvinnen. Var det riktig? Pressens etiske regelverk Vær varsom-plakaten sier:

4.1. Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon.

4.6. Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende. (…) Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse.

Så skulle man kanskje tro at den drepte kvinnens mor ble rasende, fortvilt eller sjokkert da VG sto på trappa hennes. Det ble hun ikke.

– Det ble viktig for meg å stå frem som mor. Det som kom frem i mediene om datteren min følte jeg ikke stemte, sa hun, og mer:

– Pressen oppførte seg pent, forsiktig, soft liksom. Jeg oppfattet dem som menneskelige vesener.

Ja, hun karakteriserte journalistene nærmest som elskelige.

Så var til gjengjeld politimester Truls Fyhn ved Troms politidistrikt forutsigbart krassere:

– Utviklingen har vært direkte negativ. Jeg synes pressens tilnærming til pårørende har tatt av og er uanstendig.

Til dette svarte moren til den drepte:

– Jeg er ikke enig i det Fyhn sier. Det var kjempeviktig at jeg fikk stå fram. På hvilket tidspunkt skulle jeg ellers komme ut for å forsvare min datter? Så fort som mulig var det som gjaldt for meg.

Moren lot VG slippe inn ett døgn etter drapet, VG lot hun slippe til på trykk.  Uanstendig, mener politimesteren, helt nødvendig og riktig,  synes den pårørende. Hva mener du?

2 kommentar to “Svartere enn natta”


  1. Løssalgsavisene er nok verst og driver frem utviklingen til det verre. Dessverre har vi blitt en nasjon av kikkere som fråtser i middelmådigheters ett kvarters berømmelse og selvutlevering i etermediene i programmer som Paradise Hotel eller God Kveld Norge. I høyt profilerte kriminalssaker synes det å foregå en kappestrid i Akersgata for å få et hovedoppslag som naboene ikke klarte å snoke opp. Så i går at VG i Skaun-saken hadde oppsøkt 13-åringer i Skaun for å få bakgrunnsintervjuer og bilder av den siktede.
    Nu er nok anstendighetsfølelse høyst individuellt og gjerne også et produkt av fødselsdato og miljø. Selv vemmes jeg av ting i media mine halvsøsken på 19-20 synes er helt greit. Om VG ikke evner å se at de trår over usynlige streker når de grafser i pårørendes sorg for å få en ny vinkling, så er det ikke så mye vi som samfunn kan gjøre for å beskytte de pårørende mot seg selv, selv om det bør være åpenbart for gud og hvermann at man rett i etterkant av slike tragedier ofte ikke er i balanse og kan medvirke til oppslag man kan angre på i etterkant.
    I mangel av egnete virkemidler til å få slutt på slikt, sant å si vil vel ingen egentlig ha slike virkemidler heller gitt ønsket om en friest mulig presse, så er det en ting de av oss som reagerer kan gjøre. Vi kan slutte å legge igjen pengene våre hos verstingene. Selv har jeg ikke kjøpt hverken VG eller Dagbladet siden midten av nittitallet. Jeg ville opplevd det som like stigmatiserende å bli observert med de under armen på vei ut av Narvesen som om jeg kom med Se og Hør eller Aktuell Rapport…


  2. DASSPAPRIERT I AKERSGATEN GJØR VEL STORT SETT SOM DE VIL!!!


Legg igjen en kommentar

